تحقق شعار سال

تحقق شعار سال

23 اسفند 1396 17:4

حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا - نماینده سابق مجلس 

 
انتخاب شعار سال، کار پسندیده و مثبتی است که هر سال از سوی رهبری و با هدف و نیت اینکه خط و راه سال آینده را مشخص کنند، تعیین می‌شود. یعنی به شکل موجز و خلاصه، مسیر حرکت سال آینده و اولویتی که در سال جدید باید مد نظر مسئولین، دولتمردان و کارگزاران باشد، در این عنوان سال مشخص می‌شود.
هدف، تمرکز برنامه‌ریزی‌ها و کارها حول و محور آن شعار و تحقق اهدافی است که در دل آن نهفته است. البته انتظار از دستگاه‌های اجرایی بسیار بیشتر از آن است که تاکنون انجام شده. شعارها عنوان می‌شود اما برخی دستگاه‌ها، موضوع را صوری تلقی می‌کنند و یا اقداماتی که انجام می‌دهند، اقدامات عمیق و ریشه‌دار و با پشتوانه نیست. با برگزاری همایش، انتشار بنر و غیره سعی می‌کنند نشان دهند که در حال محقق کردن شعار هستند، اما هدف عمیق‌تر از آن است که دستگاه‌های مربوطه و اجرایی، قائل به آن می‌شوند.
انتخاب شعار سال و ترسیم خط حرکتی مسئولین نظام برای تحقق اهداف و آرمان‌های نظام و انقلاب است، اما متأسفانه ما هیچ خروجی‌‌ای از این موضوع نمی‌بینیم و دستگاه‌ها آن‌طور که باید و شاید در جهت دستیابی به اهدافی که رهبری این شعارها را مشخص می‌کنند، آن اهتمامی را که باید ندارند و یا اگر کاری هم انجام می‌دهند، کارهای بدون پشتوانه است.
به‌طور مثال شعار اقتصاد مقاومتی و مباحثی را که حول و محور اقتصاد می‌شود در چند سال اخیر رهبر انقلاب انتخاب کردند. همه می‌دانیم که بحث اقتصاد، امروزه یکی از بحث‌های اصلی است و تمرکز دشمن برای از پا درآوردن جمهوری اسلامی هم بر روی موضوع اقتصاد است. ما باید به سمت تقویت اقتصادمان برویم و اقتصاد مقاومتی هم زمانی حاصل می‌شود که اقتصادمان تقویت شود و بتواند در قبال تهدیدها و تحریم‌های دشمن، مقاوم باشد.
نمی‌توانیم به‌طورکلی عملکرد دستگاه‌ها در خصوص تحقق شعارهای رهبری را نفی کنیم، درست است که تاکنون آن خروجی مد نظر را از دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه در خصوص تحقق نام‌گذاری‌ها ندیده‌ایم اما به‌طورکلی هم نمی‌توانیم بگوییم که این دستگاه‌ها هیچ‌کاری را انجام نداده‌اند. دستگاه‌ها کار می‌کنند اما آن هدف اصلی رهبر انقلاب محقق نمی‌شود.
متأسفانه همه ساله شاهد تبلیغات گسترده‌ای در سطح شهر، تقویم‌ها، بنر و سربرگ‌ها برای شعار و نام سال، شاهد هستیم و همواره هم نقدهایی هم صورت می‌گیرد که شعاری و نمایشی با این موضوعات برخورد نشود و تبلیغات و نشست‌های پرهزینه و بی‌حاصل هم متوقف شود.
همه دستگاه‌ها از جمله دستگاه‌های مجریه و مقننه باید در راستای تحقق شعارهای رهبری حرکت کنند، هر کدام از نهادها و مجموعه‌ها وظیفه‌ای دارند اما باید نظارتشان را بر این موضوع گسترش دهند تا شاهد هزینه‌کردهای تبلیغاتی بی‌حاصل در این خصوص نباشیم. من حتماً و حتماً موافق این هستم که هزینه‌های تبلیغاتی نام‌گذاری سال کاهش پیدا کند و اصل موضوع که تحقق هدف است، صورت بگیرد.

shareاشتراک گذاری

نظرات شما