نقد فیلم «بازی مالی»

نقد فیلم «بازی مالی»

20 دی 1396 19:27

نویسنده «شبکه اجتماعی»، «آرون سورکین» از «جسیکا چاستین» به‌عنوان برگ برنده‌اش در اولین چالش پردیالوگ کارگردانی‌اش استفاده می‌کند.  فیلمی که داستانش در بستر دنیای زیر زمینی پوکر جریان دارد.

محمد کیومرثی
مترجم
نویسنده «شبکه اجتماعی»، «آرون سورکین» از «جسیکا چاستین» به‌عنوان برگ برنده‌اش در اولین چالش پردیالوگ کارگردانی‌اش استفاده می‌کند.  فیلمی که داستانش در بستر دنیای زیر زمینی پوکر جریان دارد.
«آرون سورکین» صحبت از یک بازی خوب می‌کند، بنابراین جای تعجبی نیست که اولین تجربه کارگردانی او به طرز شگفت‌انگیزی از لحاظ سینمایی روان است.  در این فیلم «جسیکا چاستین» در نقش یک خانم قمارباز خودساخته به نام «مالی بلوم» بازی می‌کند، کسی که یک امپراتوری چندین میلیون دلاری بازی پوکر راه انداخته است که توجهات ناخواسته زیادی را به خود جلب کرده –بسیاری از آنها به دلیل خاطرات گذشته اوست، «بازی مالی».  چندین سری مونولوگ بیش از یک دقیقه‌ای بهترین بخش‌های این درام 140 دقیقه‌ای را تشکیل می‌دهند.  با این حال، برای نویسنده‌ای که در گذشته همواره با اتهام ضد زن بودن در نوشته‌هایش رو به رو بوده است، «بازی مالی» یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های زنانگی را بر پرده سینماها می‌آورد، متراکم، پویا و به طرز اجبارآوری سرگرم کننده، به‌گونه‌ای که از استعداد استراتوسفریک «چاستین» برای ایفای نقش اصلی فیلم بهره‌ای خیره کننده می‌برد.
در حالی که اکثر کارگردانان‌ هالیوود اشتیاقی برای نشان دادن درس «چیزی نگو» مدرسه نویسندگی دارند، به نظر می‌رسد که «سورکین» به فلسفه‌ای کاملاً متفاوت اعتقاد دارد: بیشتر بگو، سریع‌تر بگو و دوباره با بیانی متفاوت‌تر بگو تا تأثیر خود را بگذارد.  و حدس بزنید چه می‌شود؟ این استراتژی کارایی فوق‌العاده‌ای در فیلمی که کاملاً درباره واگذاری هرچه بیشتر اوضاع به دستان شماست، از خود نشان می‌دهد.  در پایان روز فیلم و پوکر هر دو یک چیز هستند: میخکوب کننده.
و این جایی است که بی‌پروایی دگرگونه «سورکین» کمی لکنت می‌گیرد، چراکه «مالی» تقریباً همه چیز را از ابتدای فیلم لو داده است (از جمله عادات دارویی‌اش) و فیلمنامه مجبور است تا برای جبران این مسئله که دیگر برای ما مهم نیست که او تمام روزش را آزادنه می‌چرخد و یا بیشتر زمانش را پشت بار می‌گذراند، چرخ‌دنده‌هایش را به کار بیندازد.  این‌گونه نیست که زندگی او در خطر باشد، تنها شهرتش در خطر است و این جایی است که در مقایسه با شخصیت‌های نسبتاً آرمان‌گرایانه «سورکین» در آثار پیشینش، این اثر همچون یک گلدان کوچک است.
نکته در اینجاست که «مالی» یک شخصیت بزرگ است و در قالب همکاری «چاستین» و «سورکین» به همان اندازه که قوی نوشته شده به همان اندازه نیز قوی اجرا شده است.  «بازی مالی» نمونه‌ای کمیاب از شخصیت زنی است که شخصیتش بارزتر از بسیاری از مردان ثروتمند و دارای قدرت این کشور است.  
به یاد داشته باشید، نقش او کوچک است و در محدوده چنددقیقه‌ای که در اختیار دارد، «کاستنر» مغز او («مالی») را منفجر می‌کند، تنها مورد خیره کننده از روان درمانی بر پرده سینماها که تاکنون مشاهده شده است.  همان‌طور که او می‌گوید: «من به شما پاسخ خواهم داد» و این کار را انجام می‌دهد.  و در آن زمان همچون صحنه درخشان پشت‌بام در پایان فیلم «استیو جابز» زمانی که خالق اپل دخترش را به‌عنوان بزرگ‌ترین مخلوقش می‌پذیرد، «سورکین» کارت‌هایش را نشان می‌دهد.  فیلم را به چیزی تبدیل می‌کند که ما واقعاً به آن اهمیت می‌دهیم: آشتی انسانی، نه پولدار شدن یا دفاع از غرور.  بعد از آن حکم قاضی به سختی اهمیت دارد.  «چاستین» و «سورکین» در برابر بینندگان پیروز شده‌اند.

shareاشتراک گذاری

نظرات شما