مقصر آلودگی هوای تهران پیدا شد

لاپوشانی دولت و شهرداری سابق از سال 92 تا امروز:

مقصر آلودگی هوای تهران پیدا شد

29 آذر 1396 1:35

اتوبوس‌های فرسوده شهرداری، مسئول 30 درصد آلودگی هوای تهران

گروه اجتماعی - بالاخره معلوم شد مقصر هوای آلوده تهران کیست.  بعد از 4 روز تعطیلی متوالی مدارس به خاطر هوای آلوده و قرمز شدن وضعیت هوای تهران و بسته شدن راه نفس کشیدن مردم، همه مسئولان به دنبال راه حل و مقصر می‌گردند؛ اما گویا مسئله ساده‌تر از این حرف‌ها بوده که نیاز به این همه اظهار نظر داشته باشد.
 شهرداری، مسئول مرگ 1500 تهرانی از آلودگی هوا
 آن‌طور که شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران خبر داده، دولت و مدیریت شهری از سال 92 دلیل اصلی آلودگی هوای پایتخت را فهمیده‌اند، اما ظاهرا چون مردم نامحرم بودند، چیزی به آنها نگفتند. شاید باورتان نشود، اما بخشی از این راز سربه مهر، مربوط به حمل‌و‌نقل شهری پایتخت است.  اتوبوس‌های حمل‌و‌نقل عمومی تهران که تحت نظر شهرداری کار می‌کنند، به‌تنهایی مسئول 30 درصد آلودگی هوای شهر هستند و آلودگی آنها، هر سال جان 1500 تهرانی را می‌گیرند. 
54 درصد اتوبوس‌های تهران فرسوده هستند و با نوسازی آنها به راحتی می‌شود آلودگی هوا را 30 درصد کم کرد تا مردم در هوای سالم نفس بکشند؛ اما در همه این سال‌ها، سرهنگ قالیباف، شهردار سابق تهران که به‌راحتی می‌توانست با خرید اتوبوس‌های جدید این مسئله را حل کند، از آلودگی هوای تهران به‌عنوان یک معضل پیچیده صحبت می‌کرد که به این راحتی‌ها قابل حل شدن نیست!
 ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون که بخش عمده آن محصول بی‌کیفیتی بنزین و خودروها و وفور ماشین‌های فرسوده هستند، حال و روز تهران و بقیه کلان‌شهرهای کشور را به این روز انداخته است.  چاره کار هم مشخص است؛ اما در 4 سال گذشته نه شهرداری و نه دولت، قدمی برای حل این معضل برنداشته‌اند.
حمل‌‌و‌نقل عمومی، مسئول 30 درصد آلودگی هوا تهران
خانم امانی گفته است: ذرات معلق، خطرناک‌ترین آلاینده هوا و عامل اصلی مرگ‌و‌میر افراد هستند. ناچاریم براساس سیاهه انتشار کنترل کیفیت هوا بپذیریم که وسایل‌نقلیه به ترتیب زیر در انتشار ذرات معلق سهم دارند. اتوبوس 30.8 درصد، کامیون 22.4 درصد، موتورسیکلت 10.5 درصد، مینی‌بوس 4.2 درصد، وانت و سواری 2.1‌ درصد، منابع ساکن نیز مانند کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و منازل در مجموع 30 درصد؛ از این لیست اتوبوس‌ها که تقریبا 31 درصد در تولید ذرات معلق نقش دارند، اکثرشان در اختیار یا تحت مدیریت شهرداری است و اگر آمار 4500 فوتی سالانه براثر آلودگی هوا را در نظر بگیریم، همین اتوبوس‌های ما تقریبا مسئول مرگ 1500 نفر از شهروندان تهرانی هستند.
راه حل آلودگی هوا ساده است
این عضو شورا با بیان اینکه در طول عمر شورای جدید، جلسات متعددی در مورد آلودگی هوا برگزار شده، تصریح کرده است: خود را آماده رویارویی با یک معضل بسیار پیچیده و چندوجهی کرده بودیم و شنیده بودیم نهادهای متعددی باید دست به دست هم دهند تا بتوان معضل آلودگی را حل کرد؛ ولی مسئله بسیار ساده‌تر از آن چیزی بود که تصور می‌کردیم. تعجب می‌کردیم که چطور مسئله‌ای به این آسانی این‌قدر دستاویز و بهانه خبر و مصاحبه، جلسه، همایش، کنفرانس و... شده است. مگر می‌شود مسئله‌ای مانند سرطان که نفس شهر را بریده و سالانه باعث مرگ بیش از 4 هزار و 500 نفر می‌شود و سال‌هاست دوام دارد، پاسخی به این سادگی داشته باشد.
جان مردم به 100 میلیارد بودجه نمی‌ارزید؟
عضو شورای شهر تهران با طرح این پرسش که ‌آیا شهرداری در سال‌های گذشته بودجه‌ای برای خرید اتوبوس‌های جدید نداشته است، ادامه داد: اگر می‌شد با 100 میلیارد که یک‌ششم حقوق پرداختی ماهانه شهرداری است، 30 درصد از آلودگی هوای تهران کاست، پس چرا این همه سال این کار را نکردیم و مسئله را پیچیده و فرابخشی قلمداد کردیم و از زیر بار حل آن طفره رفتیم؟ جان 1500 نفر چقدر می‌ارزد؟ سلامتی 10 هزار کودک، کهنسال و زن و مرد این شهر چقدر می‌ارزد؟ هنوز هم باورم نمی‌شود که بخش مهمی از آلودگی با یک تصمیم ساده قابل حل است.
گرچه امروز مشخص شده که خود شهرداری تهران به‌دلیل استفاده از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی فرسوده یکی از اصلی‌ترین مقصران آلودگی هوای شهر است، با این حال هنوز هم رئیس سازمان محیط‌زیست معتقد است تنها راه‌حل کاهش آلودگی هوا دعا کردن است و از مردم خواسته دعا کنند تا باد بیاید!

shareاشتراک گذاری

نظرات شما