راه‌حل‌های مناسب رفع آلودگی هوا

راه‌حل‌های مناسب رفع آلودگی هوا

29 آذر 1396 1:35

یکسری اقدامات هستند که عموماً برای شرایط اضطراری تعریف‌شده‌اند و نمی‌توان در شرایط عادی آنها را به کار برد، مانند تعطیلی مدارس یا اعمال طرح زوج و فرد از در منازل؛ بنابراین در شرایط عادی امکان‌پذیر و الزام‌آور نیستند. بر همین اساس و طبق شرایط موجود، تدابیر لازم اتخاذ می‌شود.

الهام فخاری
عضو شورای شهر تهران
یکسری اقدامات هستند که عموماً برای شرایط اضطراری تعریف‌شده‌اند و نمی‌توان در شرایط عادی آنها را به کار برد، مانند تعطیلی مدارس یا اعمال طرح زوج و فرد از در منازل؛ بنابراین در شرایط عادی امکان‌پذیر و الزام‌آور نیستند. بر همین اساس و طبق شرایط موجود، تدابیر لازم اتخاذ می‌شود.
ایجاد شرایط سالم و کلی برای زندگی در یک شهر نیازمند این است که در برنامه سیاست‌گذاری حتماً به آن پرداخته شود؛ یعنی با توجه به شرایط اخیر تهران در یک دهه گذشته، باید شرایط و اقدامات پیشگیری اتخاذ شود.
به‌طور مثال آلودگی و وضعیت بحرانی هوای تهران متأثر از عوامل مختلفی ازجمله کاهش میزان بارندگی، شرایط خودروها، وضعیت صنعتی شهر و غیره است، به همین دلیل هم نمی‌توان به‌صورت تک عاملی آن را برطرف کرد بلکه اقدامات و تدابیر مختلفی را طلب می‌کند. اینکه ما بخواهیم یک تجربه را بارها و بارها تکرار کنیم طبعاً علامت و نشانه خوب و مثبتی نیست. باید اقدامات لازم اتخاذ شود، به‌صورت مثال رفتار شهروندان، حرکت خودروها، میزان رفت‌وآمد خودروهای سنگین، نوع فعالیت کارخانه‌ها، همه و همه می‌تواند به کاهش و از بین بردن آلودگی تهران و شهرهای بزرگ کمک کند.
اعضای شورای شهر در کمیسیون‌های مربوطه ازجمله محیط‌زیست و حمل‌ونقل، در حال بررسی موضوع به‌صورت دقیق هستند تا بتوانند اقدامات مؤثر و البته دائمی را اتخاذ کنند. پیشگیری از وضعیت امروزه تهران نیازمند توجه ویژه به حمل‌ونقل عمومی سالم، تغییر در سوخت‌وساز موتورسیکلت‌ها و البته کم کردن آنها؛ بنابراین این موارد نیازمند یک برنامه مدون و کارشناسی شده است.
طبیعتاً ما با مشکلات عمده‌ای ازجمله بودجه مواجه هستیم. مسئله ما در ایران و امروز در تهران فقط مالی و بودجه‌ای نیست، مدل تفکر و مهارت‌های شناختی و راهبردی مسئله‌دار و رشد نایافته‌اند. مسائل امروز را نمی‌توان با راه‌حل‌های دهه‌های گذشته چاره‌جویی کرد. بدهی‌های کلان و درآمدهای ناپایدار که شهرداری تهران با آن روبه‌رو است فقط بخشی از این مشکلات است و قطعاً با به دست آوردن راه‌حل‌های مناسب، الگوی رفتار مناسب اجتماعی، سامان‌دهی وضعیت حمل‌ونقل همه و همه دررسیدن به هوای پاک، کمک‌کننده است.
بحث حل آلودگی هوا نیز به همکاری ملی و سیاست‌گذاری‌های مدیریت شهری، نیازمند است. کمیسیون‌های مربوطه در شورا پیگیر موضوع هستند و الگوهای مناسب را دنبال می‌کنند. البته ما تمرکزمان بیشتر در بحث حمل‌ونقل عمومی است تا بتوانیم علاوه بر گسترش حمل‌ونقل عمومی، خودرو و موتورسیکلت‌های برقی را هم جایگزین وسایل نقلیه بنزینی کنیم. من معتقدم حل این معضلات نیازمند همکاری مردم است، هراندازه که تیم‌های مدیریتی تغییر کنند اما مردم همکاری لازم را نداشته باشند، بعید می‌دانم مسئله به این راحتی حل شود؛ زیرا این هوای همه مردم است و همه ما از آن تنفس می‌کنیم، به همین دلیل نیاز به همکاری تمامی مردم و نهادها دارد.
من از نزدیک شاهد برنامه‌ و تلاش شورای شهر، شهرداری و استانداری برای حل آلودگی هوا هستم. ما نیز امیدواریم برنامه‌ و کارهایی را که در خصوص گسترش و توجه ویژه به مترو و اتوبوس‌های بی‌آر تی، آغاز کرده‌اند به سرانجام برسانند.
استانداری اکنون هر هفته در این مورد جلسات منظم و مفیدی را برگزار می‌کند تا نواقص موجود در خصوص آلودگی هوا، رفع شود. شاید نهادهای مربوطه درگذشته به‌صورت جدی به این موضوع توجه نمی‌کردند، اما حقیقتاً همه دستگاه‌ها ازجمله استانداری و شهرداری پیگیر حل مشکل هستند. مسئولان شدیداً دنبال آن هستند تا مشکلات خط 7 مترو را سریعاً رفع و آن را بازگشایی کنند. ازآنجایی‌که زیرساخت‌های خط 6 و 7 متروی تهران آماده است، به همین دلیل سعی بر این است به‌زودی این خطوط هم وارد کار شوند، بنده حتی پیمانکاران و لوازم موردنیاز را هم دیده‌ام.
در کلان‌شهرهای بزرگ دنیا، شماره‌گذاری و توسعه خودرو و موتورسیکلت، مانند تهران به‌راحتی صورت نمی‌گیرد و حتی تعداد خودرو و موتورسیکلت‌هایی که باید روزانه در تهران رفت‌وآمد داشته باشند کنترل می‌کنند؛ و اگر هم یک یا دو خودروی جدید قرار باشد به خیابان‌ها بیایند با نظارت و کنترل‌های دقیق انجام می‌گیرد؛ اما متأسفانه در تهران و سایر کلان‌شهرهای ما، این نظارت‌ها تحت هیچ شرایطی وجود ندارد.

کلمات کلیدی
shareاشتراک گذاری

نظرات شما