آلودگی هوا هر روز  12 تهرانی را می‌کشد

هشدار یک عضو شورای شهر:

آلودگی هوا هر روز 12 تهرانی را می‌کشد

8 آذر 1396 18:53

«آلودگی هوا در هر 24 ساعت جان 12 تهرانی را می‌گیرد.» این موضوع که از سوی شهربانو امانی، یکی از اعضای شورای شهر بیان شد، شاید مهم‌ترین خبر روز گذشته شورا بود. حضور معاون حمل‌و‌نقل شهردار تهران در این جلسه باعث شد تا بخش عمده صحبت‌ها به این مسئله اختصاص پیدا کند. دلخوری شورایی‌ها از مسدود شدن حساب شهرداری تهران  از سوی سازمان تامین اجتماعی هم باعث شد تا یکی از اعضا به کنایه به رئیس‌جمهور بگوید: دولت با قالیباف توافق می‌کند، با نجفی «نه»! 

گروه اجتماعی - «آلودگی هوا در هر 24 ساعت جان 12 تهرانی را می‌گیرد.» این موضوع که از سوی شهربانو امانی، یکی از اعضای شورای شهر بیان شد، شاید مهم‌ترین خبر روز گذشته شورا بود. حضور معاون حمل‌و‌نقل شهردار تهران در این جلسه باعث شد تا بخش عمده صحبت‌ها به این مسئله اختصاص پیدا کند. دلخوری شورایی‌ها از مسدود شدن حساب شهرداری تهران  از سوی سازمان تامین اجتماعی هم باعث شد تا یکی از اعضا به کنایه به رئیس‌جمهور بگوید: دولت با قالیباف توافق می‌کند، با نجفی «نه»! 
برنامه شهرداری  برای حمل‌و‌نقل عمومی
محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران، در ابتدای جلسه شورا، گزارشی در مورد وضعیت تهران در این حوزه و عملکرد شهرداری ارائه کرد. وی تصریح کرد: باید به یک حمل‌و‌نقل عمومی ‌یکپارچه و ایمن برسیم که در برنامه 1400 به پنج مورد در این زمینه توجه شده است. اول توسعه حمل‌و‌نقل عمومی، دوم استفاده از سیستم‌های هوشمند، سوم سازگاری حمل‌و‌نقل با محیط زیست، چهارم مدیریت عرضه و تقاضا و پنجم انسان‌محور بودن است. 
پورسیدآقایی با اشاره به چالش‌های موجود در حمل‌و‌نقل عمومی ‌یکی از مشکلات اصلی در این زمینه را کمبود منابع عنوان کرد و افزود: به عنوان مثال برای تکمیل مترو نزدیک به 22 هزار میلیارد تومان کمبود اعتبار وجود دارد. همچنین در تهران نیاز به 10 هزار دستگاه اتوبوس داریم در عین حال که سه هزار دستگاه کمبود داشته و سه هزار دستگاه نیز از رده خارج هستند. 
دولت با قالیباف توافق می‌کند، با نجفی «نه»
محسن علیخانی، رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران، در جلسه روز گذشته شورای شهر از حضور محمد علی نجفی، شهردار تهران در جلسات  دولت ابراز خرسندی کرد و گفت: انتظار داشتیم با این حضور، حداقل هماهنگی بین شهرداری و دولت بیشتر شود ولی این‌طور نشد. تأمین اجتماعی حساب شهرداری را به دلیل بدهی بیمه‌ای مسدود می‌کند؛ این در حالی است که تأمین اجتماعی با قالیباف توافق می‌کند ولی با نجفی در این دولت توافق نمی‌کند. 
 علیخانی در بیست‌و‌پنجمین جلسه علنی شورای شهر تهران در خصوص گزارش عملکرد معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران هم گفت: آخرین مطالعات درباره حمل‌و‌نقل تهران مربوط به سال 83 است و هم‌اکنون 13 سال از آن می‌گذرد. با توجه به این موضوع، آمار و ارقام دقیقی در حوزه حمل‌و‌نقل وجود ندارد و معمولا اقداماتی که انجام می‌شود با خطا صورت می‌گیرد. 
مسیر دوچرخه‌سواری  به 900 کیلومتر برسد
زهرا صدر اعظم‌نوری، عضو شورا، هم در ادامه جلسه با اشاره به اینکه  40 درصد آلودگی تهران ناشی از اتوبوس‌ها و خودروهای سنگین دیزلی است، گفت: آیا برای استفاده از فیلتر دوده در اتوبوس‌های شرکت واحد برنامه‌ریزی شده است؟
 صداعظم نوری خطاب به معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: بهتر بود گزارش حوزه حمل‌و‌نقل کمی‌تر بود و به راهبردها می‌پرداخت تا اینکه مسائل به صورت کیفی مطرح شود. وی افزود: در مورد ارتقا و نهادینه‌سازی فرهنگ ترافیک آموزه‌ها ضعیف است و ما نتوانستیم جلب مشارکت مردمی‌ داشته باشیم. معاون حمل‌و‌نقل چه برنامه‌ای برای افزایش آموزش‌ها در نظر دارد؟ 
به گفته صدراعظم نوری مسیر دوچرخه در تهران 220 کیلومتر است که باید به 900 کیلومتر برسد؛ همچنین تعداد خانه‌های دوچرخه باید از 145 خانه کنونی به 545 خانه برسد. آیا در این موارد در معاونت حمل‌و‌نقل برنامه‌ریزی صورت گرفته است؟
نشست زمین در کتابخانه ملی پایتخت
علی اعطا، سخنگوی شورای شهر هم در این جلسه از نشست زمین در محوطه کتابخانه ملی پایتخت خبر داد و گفت: در بازدید اخیر از کتابخانه ملی، متوجه شدم گود پارکینگ فرهنگ که در ضلع شمالی ساختمان کتابخانه ملی ایران قرار دارد، باعث آسیب و صدمه به این مجموعه ارزشمند شده است؛ زمین ضلع شمالی نشست کرده و دیوارهای خارجی ترک خورده است. 
وی با انتقاد از تعداد 200 گود رها شده در شهر تهران نسبت به خطرات احتمالی آنها برای شهروندان هشدار داد و گفت: با توجه به امکان رانش زمین در این گودها به علت پایین بودن عمق مقاوم‌سازی جداره‌های آنها (‌به‌خصوص در فصول بارندگی) و همچنین آلودگی‌های اجتماعی و محیطی حاصل از آنها، لازم است شهرداری تهران هرچه سریع‌تر نسبت به سامان‌دهی گودهای رهاشده اقدامات لازم را انجام دهد. 
وی تصریح کرد: بسیاری از این گودها به علت صدور پیشین پروانه توسط شهرداری به منظور درآمدزایی بیشتر شکل گرفته‌اند و به علت مشکلات متعدد پروژه‌ها در مرحله گودبرداری متوقف مانده‌اند. عمر اثرگذاری نیلینگ به عنوان یک روش کوتاه‌مدت برای پایدارسازی گود، حداکثر 18 ماه است و از این تاریخ نمی‌توان گود را ایمن تلقی کرد یا باید فرایند ساخت آغاز شده یا گود پر شود. 
  90 درصد بیمارستان‌های تهران فرسوده هستند
زهرا نژاد بهرام، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران هم در این جلسه در رابطه با ناامن‌بودن بیمارستان‌های تهران هشدار داد و گفت:  بیش از 90 درصد بیمارستان‌های تهران عمری بالای 40 سال دارند؛ این در حالی است که بیمارستان‌ها باید مکانی برای آلام درد باشند اما با تبدیل شدن به ناامن‌ترین اماکن شهر دردی بر دردها افزوده‌اند. 
وی افزود: فضاهای ناایمن به تاییدیه آتش‌نشانی نیاز دارند؛ در این خصوص اقدامی‌ صورت نمی‌گیرد و عدم اقدام در این خصوص نوعی بی‌قانونی است. در حال حاضر 19 بیمارستان به لحاظ سیستم اطفا و اعلام حریق و سایر نکات ایمنی در اولویت قرار دارند. پلمب بیمارستان‌ها به راحتی امکان‌پذیر نیست و باید از شهرداری تقاضا کرد که طی هماهنگی با وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی اقدامات لازم را انجام دهند. 

 

کلمات کلیدی
shareاشتراک گذاری

نظرات شما