تکراری، بدون خلاقیت و محافظه‌کار 

نگاهی به ویژه برنامه‌های صدا‌و‌سیما در دهه اول ماه محرم 

تکراری، بدون خلاقیت و محافظه‌کار 

12 مهر 1396 19:45

قبل از شروع ماه محرم صدا‌و‌سیما در تیزر‌هایی که از شبکه‌های صدا‌و‌سیما منتشر می‌کرد، درباره ویژه‌برنامه‌های ماه محرم و ایام عزاداری و همزمانی آن با هفته دفاع مقدس و هفته نیروی انتظامی‌اطلاع‌رسانی می‌کرد‌.

قبل از شروع ماه محرم صدا‌و‌سیما در تیزر‌هایی که از شبکه‌های صدا‌و‌سیما منتشر می‌کرد، درباره ویژه‌برنامه‌های ماه محرم و ایام عزاداری و همزمانی آن با هفته دفاع مقدس و هفته نیروی انتظامی‌اطلاع‌رسانی می‌کرد‌. در این تیزر‌ها به تماشاگران وعده داده می‌شد که چند مجموعه تلویزیونی همزمان با مناسبت‌هایی که در بالا ذکر آنها رفت از شبکه‌های تلویزیون پخش خواهد شد‌. بعد از گذشت دو روز از پایان‌یافتن مراسم عزاداری دهه اول ماه محرم، روزنامه‌ها و تارنماهای خبری خبر داده‌اند که مجموعه‌های تلویزیونی پیش‌بینی‌شده برای پخش در دهه اول ماه محرم به آنتن نرسیده‌اند و فرایند تولید آنها با تاخیر همراه شده است. جدای از این بدقولی بزرگ که در کارنامه مدیریتی جدید صدا‌و‌سیما باقی خواهد ماند‌، ویژه‌برنامه‌های صدا‌و‌سیما برای ایام عزاداری دهه اول ماه محرم هم چندان تازگی نداشت و همان روند قبلی در‌باره روزهای عزاداری پی‌گرفته شد‌. به طور معمول صدا‌و‌سیما در شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی با فرارسیدن ایام عزاداری یک دستور عمل کلی دارد‌. مجری‌ها و گوینده اخبار و برنامه‌ها در روزهای سوگواری نمی‌خندند و بسیار جدی هستند و لباس‌های تیره به تن می‌کنند و دکور برنامه‌ها هم با لوازم و تزیینات هیات‌های عزاداری تزیین می‌شوند و آهنگ‌ها با ریتم کُند به صورت پشت سر هم پخش می‌شوند. 
در این بین هرچه به روزهای مهم‌تر مراسم نزدیک می‌شویم از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی بخش‌هایی از مراسم تکیه‌های مختلف که مداحان معروف در آنها مدیحه‌سرایی می‌کنند از آنتن شبکه‌ها پخش می‌شود. پخش مراسم عزاداری از حسینیه امام خمینی(ره) با حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب هم از جمله برنامه‌هایی است که در این مناسبت‌ها از رادیو و تلویزیون پخش می‌شود. 
جدای از این، صدا‌برداری این مراسم‌ها هم کیفیت خوبی ندارد و هنگامی‌که مداح از جمعیت می‌خواهد تا جواب نوحه را سر بدهند یا با شور و هیجان بیشتری سینه‌زنی را ادامه دهند، هیچ‌گونه صدایی از جمعیت حاضر شنیده نمی‌شود‌؛ البته بخشی از ضعف پوشش تصویری این‌گونه مراسم‌ها به بی‌نظمی‌ و برنامه‌نداشتن اماکنی بر‌می‌گردد که مراسم سوگواری در آن بر‌گزار می‌شود. 
در همین حال صدا‌و‌سیما در این ایام بار دیگر اقدام به پخش سریال «مختار‌نامه» ساخته داوود میر‌باقری کرد که با توجه به پخش چندین‌باره ‌ این سریال در فاصله زمانی کوتاه از شبکه‌های مختلف، جذابیت‌های بصری و دراماتیک آن کاهش محسوسی می‌یابد. 
امسال از معدود سال‌هایی بود که فیلم «روز واقعه» اثر ارزشمند شهرام اسدی که بر اساس سناریویی از بهرام بیضایی ساخته شده است از تلویزیون ایران پخش نشد. برای مثال در سال‌های گذشته وله‌هایی به‌صورت انیمیشن از شبکه‌های تلویزیون پخش می‌شد که تاریخ حوادث محرم سال 60 هجری را به نمایش می‌گذاشت و راوی متن سرگذشت یاران آنان حسین را روایت می‌کرد. همچنین سیروس مقدم‌، کارگردان مجموعه‌های تلویزیونی «روزهای زندگی» و «پایتخت» نمایش تعزیه‌ای را کارگردانی کرده بود و به صورت تله‌تئاتر از شبکه سه پخش شد.
نکته جالب توجه دیگر این است که به طور معمول صدا‌و‌سیما در چنین ایامی ‌دست به ساخت و پخش تله‌فیلم‌ها و تله‌تئاتر‌های کم‌هزینه و با الهام از داستان‌های مذهبی معاصر و تاریخی می‌زد که متاسفانه شاهد پخش چنین آثاری نیز نبودیم‌. از نظر پخش سخنرانی‌های مذهبی نیز یکی کم‌کار‌ترین سال‌ها را دیدیم و سخنرانی هیچ‌کدام از روحانیون طراز اول و معروف در صدا‌و‌سیما پخش نشد‌. برای مثال سال‌های گذشته صدا‌و‌سیما در چنین ایامی ‌بخش‌هایی از سخنرانی‌های آیت‌الله مطهری و دکتر شریعتی را در لابه‌لای برنامه‌های خود پخش می‌کرد یا سخنرانی‌های مرحوم علامه‌جعفری بارها پخش می‌شد ولی امسال به هیچ‌وجهی شاهد پخش این‌گونه ویژه‌برنامه‌ها نبودیم.  
برخورد با دیوار 
بخش جهانی تارنمای روزنمای ایندیپندنت در گزارشی از ایالات متحده آمریکا، نقل کرده که 10ماه پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2016 و در حالی که طرفداران هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات در حیرت به‌سر می‌برند و باخت او را در انتخابات ریاست‌جمهوری از دونالد ترامپ باور ندارند، مجله نیویورکر سرانجام روی جلد‌ی را که قرار بود در صورت پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات روی شماره جدیدش چاپ کند، رونمایی کرد. این روی جلد کار یک نقاش به نام ملیکا فاور است‌. هیلاری کلینتون در این طرح روی جلد، پشت به تصویر است و کمی ‌صورتش را به سمت راست چرخانده است و در کنار میز رئیس‌جمهور آمریکا در اتاق بیضی کاخ سفید که دفتر کار رئیس‌جمهور ایالات متحده است، دیده می‌شود و از پنجره اتاق به قرص کامل ماه که در آسمان درآمده، خیره شده است‌. رنگ‌های اصلی نقاشی یا طرح روی جلد برگرفته از پرچم ایالات متحده هستند و تم آن ضدنور است‌. مدیران مجله نیویورکر معتقدند که این طرح بسیار خوش‌بینانه بوده و طرفداران کلینتون را از پیروزی در انتخابات خشنود می‌کرد‌. اگر به طرح روی جلد دقت شود، مشخص است که هوای بیرون از دفتر کار رئیس‌جمهور آمریکا صاف و مهتابی ترسیم شده و بسیار دلپذیر و رمانتیک به نمایش در‌آمده است که می‌تواند این‌گونه به مخاطب القا کند که انتخابات هیلاری کلینتون به سمَت ریاست‌جمهوری کاری درست و خوشایند بوده است. 
این در حالی است که مجله نیویورکر بعد از اعلام نتایج و پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات 2016، روی جلد خود را عوض کرد و در اولین شماره پس از انتخابات، طرحی از دیواری آجری و سرخ‌رنگ روی جلد خود انداخت که اثر هنرمند نقاش و طراح، باب استاک بود‌. سردبیر هنری مجله نیویورکر، فرانسوا موولی درباره دلیل انتخاب طرح روی جلد مجله بعد از اعلام پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌نویسد: بعد از اینکه نتایج اولیه انتخابات اعلام شد، احساس کردم با قدرت هر چه تمام‌تر با دیواری آجری برخورد کرد‌ه‌ام. 

shareاشتراک گذاری

نظرات شما