مراجعه بی‌دلیل به مسئولان

مراجعه بی‌دلیل به مسئولان

29 شهریور 1396 13:11

صدا و سیما در مصاحبه‌های تلویزیونی رویکردی مشابه نشریات زرد و عامه‌پسند گرفته است و اصلی بیطرفی را به کناری گذارده، و در پی آن است تا از مصاحبه شونده در مقابل افکار عمومی‌ مچ‌گیری کند‌. 

در طول مصاحبه به جای کاهش ابهام‌ها و به جای پرداختن به نظرات مهمان برنامه به طور مرتب بر حجم ابهام‌ها افزوده می‌شود و مصاحبه بی نتیجه می‌ماند. 
 
شب گذشته دو برنامه تلویزیونی که به صورت زنده از آنتن شبکه‌های سیما پخش می‌شوند، شاهد حضور دو مسئول در برنامه‌شان بودند‌. در برنامه 
«تهران 20» تهیه شده در شبکه پنج سیما، ابراهیم داروغه‌زاده، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی کشور در برابر مجری برنامه قرار گرفت تا به سوالات او پاسخ دهد‌. چند ساعت بعد رضا افتخاری، مدیر عامل باشگاه فوتبال استقلال تهران هم در برنامه 90حاضر شد تا درباره وضعیت باشگاه و نتایج به‌دست آمده تیم استقلال بعد از گذشت شش هفته از رقابت‌های فصل جدید لیگ برتر توضیحاتی ارائه دهد. 
هر دو برنامه‌ای که این مهمانان در آن حاضر شدند، برنامه‌هایی خبری محور هستند و بیش از یک دهه هست که به روی آنتن می‌روند‌. مصاحبه پخش شده در برنامه «تهران20» از لحاظ کار حرفه روزنامه‌نگاری به مصاحبه بیشتر شبیه بود و بر پایه گفتگو جلو می‌رفت و خبرنگار سوالات، سوژه و تم اصلی مصاحبه را از قبل آماده کرده بود؛ ولی هیچ تخصصی در زمینه سینمای ایران نداشت و تنها چند خبر و گزارش پراکنده را مطالعه کرده بود؛ البته در خوشبینانه‌ترین حالت و رو ‌در ‌روی معاون نظارت و ارزشیابی معاونت سینمای وزارت فرهنگ نشسته بود‌. ناگفته نماند بسیار خوب و چالشی مصاحبه را پیشبرد و به پایان رساند. 
از آن سو در برنامه 90 بعد از تاخیر زیاد و جابه‌جایی قسمت‌های مختلف برنامه، بالاخره مدیر عامل باشگاه استقلال حاضر شد به استودیوی برنامه بیاید‌. با وجود اینکه مجری و تهیه‌کننده برنامه 90، عادل فردوسی پور، از جمله کارشناسان آگاه و کاربلد در زمینه فوتبال است؛ اما‌ حاصل کار چندان رضایت‌بخش نشد و تنها بیننده تلویزیونی ساعت‌ها- بله درست خواندید ساعت‌ها- جلوی صفحه گیرنده‌اش نشست و حجم زیادی از مطالب پراکنده را دریافت کرد. در وهله اول بزرگ‌ترین اشتباه تیم تولید‌کننده90این بود که درست در شب پیش از مسابقه با تیم ذوب آهن که سرمربی آن یکی از چهره‌ها و بازیکنان و سرمربی‌های سابق تیم استقلال است، این مصاحبه را انجام داد‌. به جرات می‌شود ادعا کرد که اگر در مسابقه تیم استقلال برابر ذوب آهن اصفهان باشگاه آبی‌پوش پایتخت نتیجه لازم را نگیرد، بخش زیادی از این ناکامی ‌به جو روانی حاصل از مصاحبه پخش شده در برنامه 90 بر‌می‌گردد. 
دوشنبه شب مسئولان و بازیکنان یکی از پرطرفدارترین تیم‌های باشگاهی کشور در رشته فوتبال در شب قبل از مسابقه‌ای که برای آنها حکم مرگ و زندگی داشت به غیر مسئولانه‌ترین و آماتوری‌ترین شکل ممکن در یک برنامه تلویزیونی حاضر شدند و به‌جای اینکه شرایط را آرام کنند، سعی کردند تا هرچه بیشتر تشنج را افزایش دهند‌. یکی از عوامل اصلی این کار هم برمی‌گردد به رفتار غیرحرفه‌ای تهیه‌کننده و مجری برنامه 90؛ چرا که یک مصاحبه را تبدیل به میز‌گردی تلفنی کرد و همزمان سه نفر را روی خط تلفن برنامه آورد و متاسفانه کادر اجرایی تیم استقلال هم به گونه‌ای رفتار کردند که گویی دیگر هیچ رسانه‌ای در دنیا باقی نمانده است تا آنها بتوانند نظرات و دیدگاه‌هایشان را به هواداران و افکار عمومی ‌برسانند. 
عین این وضعیت پیچیده در مصاحبه پخش شده در برنامه تهران 20 هم اتفاق افتاد و جالب اینجاست که هر چه به پایان زمان مصاحبه و برنامه نزدیک می‌شدیم، به جای اینکه در مصاحبه گره‌ها و سوالات یک به یک باز شود، هم شرکت‌کنندگان در مصاحبه و هم بیننده تلویزیونی متوجه می‌شود که بر حجم ابهام‌ها افزوده می‌شود‌؛ تا جایی که مجری برنامه به ابراهیم داروغه‌زاده، معاون وزارت فرهنگ یاد‌آور شد که مواضع او و جواب‌های مطرح شده در طول مصاحبه مانند یک مقام مسئول نیست و بیشتر او در مقام یک کارشناس و منتقد صحبت می‌کند. 
صدا و سیمای ایران سازمانی است دولتی که از جمله اهداف راه اندازی و تاسیس آن برقرار کردن رابطه بین مقامات دولتی و افکار عمومی ‌است‌. از طرفی، صدا و سیمای ایران کارکردی توسعه‌ای دارد؛ یعنی باید بیش از آنکه در پی روزنامه‌نگاری تحقیقی باشد به دنبال روزنامه‌نگاری توسعه حرکت کند و در پی این باشد تا افکار عمومی و مخاطبانش را با اقدامات مسئولان و سیاست‌های آنها آشنا سازد و کمی‌ و کاستی‌های برنامه‌های کلان را نشان بدهد و اطلاعات و آگاهی تماشاگرانش را بالا ببرد‌. اما آنچه از برنامه‌های گفتگو محور صدا و سیما دستگیر مخاطبان می‌شود، حجم زیادی از سوالات بی پاسخ است‌. تهیه‌کنندگان صدا و سیما به‌جای اینکه مسئولان را به صدا و سیما دعوت کنند تا از آنها گزارش کار بگیرند و از پیشرفت‌ها و برنامه‌ها خبر تهیه کنند، به دنبال مچ‌گیری از مهمانان دعوت شده در برنامه هستند‌. برای مثال در برنامه 90 مجری برنامه هنگام دعوت از مهمانانش مدام در حال رد و بدل کردن پیامک با بیرون از برنامه است و همزمان با دریافت اطلاعات جدید به دنبال کوچک کردن و مچ‌گیری از مهمانانش است. این رویه نشان می‌دهد که بیطرفی و نداشتن جانبداری که اصلی‌ترین ویژگی کار خبررسانی و روزنامه‌نگاری است، در برنامه تلویزیون به کناری افکنده شده است. مهمانان برنامه‌ها از قبل مجرم هستند و مصاحبه‌های آنها به محلی برای محاکمه‌ کردن آنان تبدیل می‌شود که مجازاتی در پی ندارد. 
در مصاحبه انجام شده با معاونت نظارت و ارزشیابی سینما مشخص نمی‌شود ایا داروغه زاده به برنامه دعوت شده است تا درباره سیاست‌های کلان صدا و سیما به عنوان یک صاحب‌نظر صحبت کند و توضیح دهد که چگونه می‌شود سینمای ایران و تولیدات آن را به دست مخاطباتن جهانی رساند یا اینکه از او به خاطر صدور مجوز ساخت و مروانه نمایش چند فیلم سینمایی انتقاد می‌شود‌. روند اجرای مصاحبه‌ها با معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و مدیر عامل استقلال تهران مانند به‌راه افتادن یک بهمن است‌. در ابتدا بر اثر یک حادثه کوچک چند نقطه نظر و دیدگاه مطرح می‌شود ولی با گذشت زمان بر حجم اطلاعا‌ت پراکنده و عنوان شده افزوده می‌شود و رفته رفته بهمنی رسانه‌ای و بزرگ شکل می‌گیرد که هیچ‌کس یارایی جلوگیری حرکت آن را ندارد و بر سر راهش همه چیز را تخریب می‌کند‌. نگاه کنید به چهار دقیقه پایان مصاحبه با معاون نظارت و ارزشیابی وزارت فرهنگ یا نگاه کنید به بخش‌هایی از برنامه 90 که عضو هیات مدیره این باشگاه روی خط تلفن برنامه آمد. 

shareاشتراک گذاری

نظرات شما