بنز رسما به ایران آمد

قرارداد تجاری ایران‌خودرو و خودروساز آلمانی نهایی شد

بنز رسما به ایران آمد

22 شهریور 1396 15:24

آخرین روزهای بهمن 1394 بود که هاشم یکه زارع، مدیرعامل گروه خودروسازی ایران‌خودرو اعلام کرد که بنز و یک شرکت دیگر خارجی به شرکای خودروساز ایران اضافه می‌شوند. آن روزها هنوز قرارداد پژو و رنو، دو خودروساز فرانسوی برای حضور در بازارهای ایران قطعی نشده بود. همان زمان مسئولان وزارت صنعت اعلام‌کردند که با توجه به پیش‌شرط‌های  قرارداد نهایی با خودروسازان خارجی و همچنین زمزمه‌های حضور بنز، دیگر خودروسازانی مانند پژو نمی‌توانند بازار ایران را ترک کند.

گروه اقتصادی: آخرین روزهای بهمن 1394 بود که هاشم یکه زارع، مدیرعامل گروه خودروسازی ایران‌خودرو اعلام کرد که بنز و یک شرکت دیگر خارجی به شرکای خودروساز ایران اضافه می‌شوند. آن روزها هنوز قرارداد پژو و رنو، دو خودروساز فرانسوی برای حضور در بازارهای ایران قطعی نشده بود. همان زمان مسئولان وزارت صنعت اعلام‌کردند که با توجه به پیش‌شرط‌های  قرارداد نهایی با خودروسازان خارجی و همچنین زمزمه‌های حضور بنز، دیگر خودروسازانی مانند پژو نمی‌توانند بازار ایران را ترک کند.
خودروسازی کشور در شرایطی پس از توافق هسته‌ای و برجام میزبان برندهای خارجی شد که عرضه محصولات جدید با قیمت‌هایی بالا، نشان می‌دهد آنها رفتاری متفاوت از سایر بازارهای جهانی خود را در ایران در پیش گرفته‌اند. به‌عبارت بهتر، خودروهای خارجی جدید عرضه شده در بازار ایران طی چندماه گذشته، جدای از اینکه قیمتی فراتر از پیش‌بینی‌ها و وعده‌ها دارند، در مقایسه با بازارهای جهانی نیز گران‌تر از آب درآمده‌اند. این موضوع به‌خوبی نشان می‌دهد خودروسازان خارجی با آگاهی از نقطه ضعف اصلی بازار خودرو ایران که همان «ضعف رقابت» است، اقدام به عرضه محصولات خود با قیمتی فراتر از نرخ‌های جهانی کرده و مشتریان نیز به‌دلیل نبود گزینه‌های مشابه، به استقبال آنها رفته‌اند.
در همین حال روز گذشته بود که برخی خبرگزاری‌ها از امضای قرارداد میان ایران‌خودرو و کمپانی بنز و حضور قطعی این خودروسازان مطرح بین‌المللی در ایران خبر دادند. بنز آلمان در شرایطی بیش از یک سال پیش تفاهمنامه‌ای مشترک با ایران ‌خودرو دیزل برای مشارکت دوباره امضا کرد که به‌نظر می‌رسد مسئولان این شرکت برای تبدیل آن به قرارداد رسمی، منتظر رویکرد دولت جدید آمریکا در مورد برجام هستند. بنز که از جمله شرکای قدیمی خودروسازی ایران به‌شمار می‌رود و سال‌ها با ایران‌خودرو دیزل همکاری مشترک داشته، پس از اعمال تحریم‌های بین‌المللی، ارتباط خود را با شریک قدیمی‌اش قطع کرد. با این حال، پس از توافق هسته‌ای و اجرایی شدن برجام، بنز برای بازگشت به ایران ابراز تمایل کرده و اتفاقا اولین شرکتی بود که پس از تحریم‌ها در صنعت خودرو کشور اقدام به عقد تفاهمنامه کرد. این در شرایطی است که در حال حاضر مذاکرات میان بنز و طرف‌های ایرانی به کندی پیش رفته و در نتیجه تفاهمنامه موردنظر هنوز به قرارداد تبدیل نشده است، بنابراین فعلا قابلیت اجرا شدن ندارد. در این شرایط گفته می‌شود بنز در انتظار مشخص شدن رویکرد دولت جدید ایالات متحده آمریکاست و در صورت دریافت سیگنال‌های مثبت در مورد ایران و برجام، تفاهمنامه خود با ایران‌خودرو دیزل را به قرارداد تبدیل خواهد کرد.
براساس گزارش خبرگزاری‌ها گروه صنعتی ایران‌خودرو و شرکت مرسدس بنز آلمان قرارداد ایجاد شرکت مشترک در حوزه فروش و خدمات پس از فروش خودروهای تجاری را امضا کردند. همچنین قرارداد دو شرکت مشترک دیگر نیز در ماه‌های آینده نهایی خواهد شد. طبق اعلام ایران خودرو  این قرارداد روز گذشته (سه‌شنبه) میان شرکت ایران‌خودرو دیزل به نمایندگی از گروه صنعتی ایران‌خودرو و شرکت مرسدس بنز، در سایت تولید وورث، مقر اصلی مرسدس بنز به امضا رسید. در امضای این قرارداد، علی ماجدی؛سفیر ایران در آلمان، محسن صالحی‌نیا؛ معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، هاشم یکه‌زارع؛ مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو و جمعی از مدیران ارشد دو شرکت حضور داشتند.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در این مراسم با اشاره به امضای قرارداد و تفاهمنامه با شرکت بنز در تولید و فروش محصول سواری، ابراز امیدواری کرد با توجه به همکاری‌های دو شرکت در حوزه خودروهای تجاری، همکاری طرفین درخصوص تفاهمنامه و قرارداد سال گذشته نیز به همین منوال پیگیری شود. قرارداد خودروهای تجاری که روز گذشته امضا شد، شامل ایجاد شرکت مشترک در حوزه فروش و خدمات پس از فروش خودروهای تجاری است. این شرکت، به صورت انحصاری مسئولیت فروش محصولات تجاری مرسدس بنز را بر عهده خواهد داشت. همچنین شرکت دوم که قرارداد آن در ماه آینده نهایی می‌شود، مسئولیت تولید را برعهده دارد و نسل فعلی و آینده کامیون آکتروس از جمله تولیدات این شرکت خواهد بود. نسل فعلی آکتروس تا سال 2019 تولید شده و نسل جدید این کامیون نیز از سال 2019 به بعد براساس استانداردهای روز اروپا تولید خواهد شد. در فاز بعدی نیز خط تولیدی جدید دیگری پیش‌بینی شده است.
طبق برنامه، ساخت داخل شرکت مشترک تولیدی در سال نخست به 20 درصد خواهد رسید و این میزان در صورت صرفه اقتصادی می‌تواند به 30 تا 50 درصد افزایش پیدا کند. براساس این گزارش نیازسنجی و تولید محصولات جدید و جایگزینی با محصولات فعلی نیز در برنامه شرکت مشترک تولیدی ایران خودرو و دایملر آلمان پیش‌بینی شده است. همچنین شرکت دیگر در حال مذاکره، در خصوص تولید موتور میان شرکت ایران خودرو دیزل و دایملر بوده که وظیفه آن تولید موتورهای جدید بر اساس نیاز بازار در شرکت مشترک جدید است. شرکت مرسدس بنز نخستین برند خودروهای تجاری در دنیا را در اختیار دارد که امضای قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک با ایران خودرو بیانگر امنیت سرمایه‌گذاری در ایران است.

shareاشتراک گذاری

نظرات شما