مجلس به نمایندگان شجاع و ملی نیازمند است

عباسعلی منصوری‌آرانی در گفتگو با «روزان»:

مجلس به نمایندگان شجاع و ملی نیازمند است

21 شهریور 1396 16:35

عباسعلی منصوری‌آرانی، نماینده ادوار مجلس در گفتگویی با روزان به نقد و تحلیل عملکرد نمایندگان دوره دهم مجلس شورای اسلامی‌و مقایسه آن با دوره قبل می‌پردازد. مقایسه‌ای که عموم صاحب‌نظران کفه آن را به نفع دوره جدید بهارستانی‌ها می‌دانند ولی منصوری آرانی که سابقه نمایندگی مردم کاشان در مجلس نهم را دارد خیلی با این فرضیه موافق نبوده و مشکلات ریشه دو دوره را یکسان می‌داند. او در این خصوص می‌گوید که « من مجلس دهم را خیلی متفاوت از مجلس نهم نمی‌دانم چون همان‌طور که گفتم مشکلات ریشه مجلس یعنی فقدان احزاب، همچنان به قوت خود باقی است.»

عباسعلی منصوری‌آرانی، نماینده ادوار مجلس در گفتگویی با روزان به نقد و تحلیل عملکرد نمایندگان دوره دهم مجلس شورای اسلامی‌و مقایسه آن با دوره قبل می‌پردازد. مقایسه‌ای که عموم صاحب‌نظران کفه آن را به نفع دوره جدید بهارستانی‌ها می‌دانند ولی منصوری آرانی که سابقه نمایندگی مردم کاشان در مجلس نهم را دارد خیلی با این فرضیه موافق نبوده و مشکلات ریشه دو دوره را یکسان می‌داند. او در این خصوص می‌گوید که « من مجلس دهم را خیلی متفاوت از مجلس نهم نمی‌دانم چون همان‌طور که گفتم مشکلات ریشه مجلس یعنی فقدان احزاب، همچنان به قوت خود باقی است.»
*همواره انتقاداتی به عملکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌در ادوار مختلف به‌ویژه دوره اخیر مطرح می‌شود. شما ریشه این مشکلات را در چه نکاتی می‌دانید؟
مشکلی که شما به آن اشاره کردید بیش از آنکه متوجه شخص نمایندگان مجلس باشد من ریشه آن را در مسئله نداشتن احزاب پویا و فعال به معنای واقعی و عرف جهانی می‌دانم. در واقع تا زمانی که ما نتوانیم احزاب را در کشور توسعه و فعال کنیم قطعا نباید این توقع را داشت که حتما مجالس قوی و یک دستی به لحاظ کیفی تشکیل داده شود. چراکه زمانی که افراد بر پایه و از طرف احزاب به مجلس معرفی نمی‌شود هیچ تضمین و ضمانتی وجود ندارد که آن نماینده در خلال تصمیم‌گیری‌های خود تحت چه چارچوب و اهدافی حرکت و عمل کند و گاه ممکن است که آن نماینده بر اساس مطالبات حوزه انتخابیه یا خدایی ناکرده زد و بندهای پشت پرده تصمیم متفاوتی اتخاذ کند. نظیر این مسائل را می‌توان در ادوار مختلف مجلس دید که یک نماینده خارج از تصمیم فراکسیون یا کمیسیون نظر داده است البته بنا نیست نماینده‌ای را متهم کنم بلکه هدف از طرح این مسئله بدان جا مربوط می‌شود که در مجالس ما تصمیمات فراکسیونی هیچ‌گاه نمی‌تواند تجمیع شده و منظم باشد. 
*از نظر شما چه تفاوت‌هایی بین دوره دهم و دوره نهم مجلس شورای اسلامی ‌وجود دارد؟
من مجلس دهم را خیلی متفاوت از مجلس نهم نمی‌دانم چون همان‌طور که گفتم مشکلات ریشه مجلس یعنی فقدان احزاب همچنان به قوت خود باقی است. ممکن است برخی بگویند که در مجلس دهم که نمایندگان رای بالایی به وزرای پیشنهادی دادند ولی در آخر شاهد آن بودیم که آقای بیطرف رای لازم را کسب نکرد یا در مجلس نهم آقای طیب‌نیا رای بالایی گرفت ولی از طرف دیگر ایشان اولین وزیری بودند که از مجلس کارت زرد گرفت. 
*فکر می‌کنید مهم‌ترین اولویت دولت دوازدهم و مجلس دهم در سال‌های پیش رو چیست؟
بسیار مهم و حیاتی است که مجلس و دولت در سال‌های پیش رو به یک وحدت نظر در جهت رفع مطالبات و مشکلات کشور برسند. من در این خصوص فکر می‌کنم که اشتغال مهم‌ترین مسئله کشور باشد. چراکه مادر همه گرفتاری‌ها و مصیبت‌های اجتماعی در بیکاری جوانان است‌. در حالی‌که اگر یک جوان شغل مناسبی داشته باشد اولا درآمد مشخصی دارد و ثانیا می‌تواند آینده مشخصی را برای خودش و خانواده‌اش تامین کند. متاسفانه به رغم آنکه همگان به اهمیت این مسئله واقف هستند ولی هنوز آمار دقیق و شفافی درباره نرخ بیکاری در کشور وجود ندارد و بعضا تقسیم بندی‌های جنسیتی و زمانی و امثالهم درباره آن طرح می‌کنند. اینکه چرا هنوز به این مسئله پرداخته نشده است از یک طرف این فرضیه را مطرح می‌کند شاید دست‌هایی در کار باشد و نفوذهایی اجازه حل مشکلات اقتصادی و معیشتی و اشتغال را ندهد وگرنه چطور ممکن است که همه مسئولان به اهمیت این مسئله اشاره کنند ولی اتفاق ویژه‌ای رخ ندهد. به نظر من اگر مجلس توان نظارتی خوبی داشته باشد و نمایندگان شجاعت و پختگی لازم را داشته باشند و بابت حضور در دوره آینده مجلس نگران نباشند، حتی در قامت یک نماینده بسیاری از مشکلات را می‌توانند حل کنند. البته اگر مجلس معامله‌گر نباشد و صرفا منافع ملی را مورد توجه قرا‌ر دهد. 

کلمات کلیدی
shareاشتراک گذاری

نظرات شما