چالش صنعت حمل و نقل استان خوزستان و تاثیر آنها بر اشتغال‌زایی

در گفتگو با استاد دانشگاه شهید چمران

چالش صنعت حمل و نقل استان خوزستان و تاثیر آنها بر اشتغال‌زایی

21 شهریور 1396 16:35

 امروزه هیچ پیشرفتی را نمی‌توان بدون داشتن مسیرهای دسترسی مناسب متصور شد. حمل و نقل اساس پیشرفت کشورهای جهان شده است و اگر کشورهای قدرتمند جهان را رتبه‌بندی کنیم؛ توان راه‌های ارتباطی آنها نیز بر همان مبنا خواهد بود!

 امروزه هیچ پیشرفتی را نمی‌توان بدون داشتن مسیرهای دسترسی مناسب متصور شد. حمل و نقل اساس پیشرفت کشورهای جهان شده است و اگر کشورهای قدرتمند جهان را رتبه‌بندی کنیم؛ توان راه‌های ارتباطی آنها نیز بر همان مبنا خواهد بود!
دکتر یدالله مهرعلی‌زاده، مشاور و نماینده تام الاختیار استاندار در حوزه اشتغال و عضو هیات علمی‌دانشگاه شهید چمران اهواز در رابطه با چالش حمل و نقل و راه‌های استان خوزستان و تاثیرات اشتغال‌زایی آن در سال 96 و برنامه ششم توسعه کشور گفتگویی با تابانیوز انجام داده که باهم می‌خوانیم:
آقای دکتر! در برنامه ششم کشور برای توسعه حمل و نقل و راه‌ها چه اهداف و سیاست‌ها و طرح‌هایی پیش‌بینی شده است که نیازمند پیگیری دارد؟
در برنامه ششم استان خوزستان و مصوبات استانداری اهداف و سیاست‌ها و طرح‌هایی پیش‌بینی شده است که ضرورت دارد به عنوان مطالبه همیشه مورد توجه مدیران ارشد استانی و مردم خوزستان قرار داشته باشند. مزیت‌های نسبی استان خوزستان در حوزه حمل و نقل در چهار حوزه زمینی یعنی راه و راه آهن، هوایی و دریایی گسترده و منحصر به‌فرد است که باید مورد بررسی و تامل و توجه بیشتر؛ چه در سطح ملی و چه استانی قرار گیرند. 
چالش‌ها و مشکلات پیش روی استان خوزستان در زمینه حمل و نقل چیست؟
چالش‌ها و مشکلات استان در حوزه حمل و نقل عمدتا ملی و ناشی از استراتژی‌های ناصحیح برنامه‌های گذشته؛ چه در طراحی و چه اجرا و جاری سازی برنامه‌ها بوده که باید در سال 96 و همچنین طی برنامه ششم توسعه استان بازنگری در آنها مورد عنایت ویژه مدیران ارشد استانی باشند. 
در برنامه اشتغال فراگیر استان خوزستان و کارگروه اشتغال سهم ویژه‌ای برای حمل و نقل در ایجاد اشتغال منظور شده است که نیازمند بسیج منابع و تقویت نظام مدیریتی این اداره برای حفظ و ایجاد اشتغال در حوزه‌های لجستیک و حمل و نقل بارهای ریلی و جاده‌ای، احداث راه روستایی، احداث راه‌های اصلی، بزرگراه و آزادراه، احداث راه آهن، توسعه فرودگاه‌ها و بنادر، نگهداری راه و راه آهن، جابه‌جایی مسافران جاده‌ای، ریلی و هوایی که برای وزارت راه و شهرسازی کشور 9100 شغل پیش‌بینی شده است که برش و سهم استان خوزستان راه و شهرسازی نیز به زودی اعلام خواهد شد. 
وضعیت خوزستان در بخش حمل و نقل و سهم آن در اشتغال‌زایی را بیان فرمایید؟
بنا به گفته مسئولان ارشد استان خوزستان از نظر میزان حمل کالا رتبه اول و در جابه جایی مسافر مقام سوم کشوری را داراست؛ ولی متاسفانه از نظر استانداردهای جاده‌ای در مکان ششم قرار دارد. برای رسیدن به رتبه سوم استاندارد جاده‌ای در استان به ساخت 2 هزار کیلومتر راه جدید نیاز داریم که در این راستا ساخت 475 کیلومتر راه جدید در دست انجام است؛ زیرا حمل و نقل کالا و محموله‌های سنگین در سطح استان خوزستان سبب تصادف‌های زیاد در جاده‌های استان شده است، لذا ضرورت استفاده از ظرفیت خطوط ریلی استان در جا به جایی کالا با هدف روان‌سازی ترافیک و جلوگیری از تصادف‌های مرگبار در اولویت است. 
در سال 1393 به تدوین برنامه پنج‌ساله بهسازی و توسعه راه‌های خوزستان توسط مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی خوزستان اشاره شده است. در این برنامه قرار بوده برنامه‌ای پنج ساله برای بهسازی و توسعه راه‌های استان مدون شود که اجرای آن به 49 هزار و 300 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد. در صورت تخصیص و پرداخت این میزان اعتبار، خوزستان به وضعیت متوسط کشوری خواهد رسید و از نظر بهره‌برداری جاده‌ای در کشور رتبه‌های یک تا پنجم را به خود اختصاص خواهد داد. بهره‌برداری از جاده‌ها در خوزستان به شدت بیش از دیگر نقاط کشور است و این به کمبود راه‌ها باز می‌گردد که باعث فرسودگی محورهای موجود شده است، در کنار این مسئله میزان تصادفات هم به فرسودگی جاده‌ها کمک خواهد کرد. این استان از نظر مجموع راه‌های دسترسی غیر روستایی، 90کیلومتر آزادراه، 885کیلومتر بزرگ‌راه، یک هزار و 562کیلومتر راه اصلی و دو هزار و 556کیلومتر راه فرعی را تشکیل می‌دهد. بنا به گفته رئیس وقت اداره راه و شهرسازی استان در سال 96 استان خوزستان در برخی از شاخص‌های کشوری رتبه مناسبی دارد؛ اما در شاخص برخورداری از جاده‌ها رتبه ششم کشور را در اختیار دارد. باتوجه به بررسی‌های صورت گرفته در حال حاضر حدود سه هزار کیلومتر جاده در سطح استان کم داریم که همین امر مشکلات عمده‌ای را برای شهروندان ایجاد کرده است. 
وضعیت آینده راه‌های استان خوزستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
ساخت بزرگراه اهواز به ایذه در درست اقدام است. با ساخت باند دوم جاده اهواز به ایذه این بزرگراه 200 کیلومتری احداث می‌شود. قرار است بزرگراه اهواز به ایذه در چند قطعه ساخته ‌شود و پیش‌بینی می‌شود که در 4 تا 5 قطعه ساخته شود و این بستگی به اعتبارات تخصیص یافته دارد. قطعه بخش غیزانیه به سه راهی هفتگل مطالعاتش انجام شده و پیش‌بینی می‌شود این قطعه 50 کیلومتر است. ساخت بزرگراه اهواز به ایذه هم سرعت و هم ایمنی رفت‌وآمد خودروها را بالا می‌برد و تصادفات رانندگی را به حداقل می‌رساند. در جنوب خوزستان نیز وضعیت راه‌های استان مهم هستند و برای توسعه استان و حرکت در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و ورود به بازارهای هدف در کشور عراق مزیت نسبی فراوانی دارند. بنابه گفته مسئولان ساخت و توسعه راه‌های خوزستان، ظرفیت جابه‌جایی بار در پایانه‌های مرزی چزابه 1,3 میلیون تن و شلمچه 1. 6 میلیون تن است. در این زمینه اگر زیرساخت‌های لازم فراهم شود، امکان توسعه صادرات تا 9 میلیون تن از این پایانه‌ها وجود دارد. 
در پایان باید بگویم، به نظر می‌رسد ضرورت دارد با توجه به مطالبی که گفته شد استراتژی‌های توسعه حمل و نقل و راه‌های خوزستان را به‌دور از نظرات ایدئالی و بلندپروازانه، منطبق با نیازهای اقتصادی، اجتماعی استان خوزستان و اقتصاد ملی ایران و مزیت‌های بین‌المللی آن طراحی و تدوین کرد. اما همچنان چند چالش اساسی ملی گفته شده در ابتدای مصاحبه در سطح استان خوزستان به صورت دیگری تاثیرات نامطلوبی بر صنعت حمل و نقل درون و برون استانی برجای گذاشته است؛ یعنی اینکه توسعه نامتوازن بخش حمل و نقل استان خوزستان متکی بر توسعه حمل و نقل جاده‌ای بوده، عدم رشد بهره‌وری سرمایه در استان خوزستان، قیمت‌گذاری انرژی و تاثیرآن بر بخش حمل و نقل استان خوزستان، فرسودگی ناوگان حمل و نقل و عقب ماندگی فناورانه در استان خوزستان، تامین منابع مالی استان خوزستان، قیمت‌گذاری بخش حمل و نقل استان خوزستان، عدم توجه به نقش و جایگاه حمل و نقل در تجمیع دو وزارتخانه راه و ترابری، مسکن و شهرسازی و تشکیل وزارت راه و شهرسازی است. 
به هرحال امیداریم با پیگیری اهداف و برنامه‌های مصوب شده مجلس در برنامه ششم توسعه کشور و استان و مصوبات فوق که توسط استانداری بوده و انسجام و هماهنگی کلیه دستگاه‌های اجرایی ما سال 96 به بعد شاهد تحولاتی در حوزه حمل و نقل استان باشیم که بدون شک بر کیفیت زندگی در استان و به‌ویژه حوزه اشتغال تاثیرات پایدار و مثبتی برجا‌ی خواهد گذاشت. 

 

shareاشتراک گذاری

نظرات شما