مسیرهای جذب تکنولوژی در صنعت خودرو

مسیرهای جذب تکنولوژی در صنعت خودرو

20 شهریور 1396 14:17

در حالی که همه تلاش سیاست‌گذار صنعتی آن است که از طریق الزام داخلی‌سازی 40 تا 70 درصد بخشی از دانش روز جهان را به صنعت خودرو کشورمان منتقل کند که یکی از پرسش‌های مهم در شرایط کنونی آن است، در صورتی که خودروسازان خارجی ظرف سه سال دانش و تکنولوژی به کار رفته در تولیدات خود را به ما منتقل کردند، آیا صنعت خودرو ایران می‌تواند امیدوار باشد که براساس دانش روز نیازهای خود را تامین کند؟

شهرام آزادی / کارشناس خودرو
در حالی که همه تلاش سیاست‌گذار صنعتی آن است که از طریق الزام داخلی‌سازی 40 تا 70 درصد بخشی از دانش روز جهان را به صنعت خودرو کشورمان منتقل کند که یکی از پرسش‌های مهم در شرایط کنونی آن است، در صورتی که خودروسازان خارجی ظرف سه سال دانش و تکنولوژی به کار رفته در تولیدات خود را به ما منتقل کردند، آیا صنعت خودرو ایران می‌تواند امیدوار باشد که براساس دانش روز نیازهای خود را تامین کند؟ بحث انتقال تکنولوژی به‌منظور جبران عقب‌ماندگی‌ سال‌های تحریم یعنی مقطع زمانی سال‌های 91 تا 93 در شرایطی از اهمیت بسیار برخوردار است که مباحث متعددی در این زمینه مدنظر کارشناسان است. اهمیت جذب دانش روز در خودروسازی کشور از آن رو است که تولیدکنندگان داخلی می‌توانند با دستیابی به فناوری‌های جدید، به تولید خودروهایی با تکنولوژی جدید بپردازند و ضمن کسب بازار داخل، در بخش صادرات محصولات خودرویی نیز موفق ظاهر شوند.
بسیاری از کارشناسان انتقال تکنولوژی به صنعت خودروی ایران را یکی از ملزومات اساسی می‌دانند که آینده خودروسازی کشور را تضمین می‌کند. به اعتقاد کارشناسان تنها یک حلقه از زنجیره صنعت خودرو نیاز به فناوری ندارد، بلکه کل زنجیره خودرو از ساخت و طراحی گرفته تا تامین‌کنندگان قطعه به فناوری‌های جدید نیازمند هستند. به اعتقاد آنها در بحث انتقال دانش و تکنولوژی باید سه سطح مهندسی، تامین قطعات و دانش تولید پلت فرم به خودروسازی کشور منتقل شود. در صورتی که خودروسازان در قراردادهای جدید خود با خارجی‌ها به این موارد توجه کنند، زیرساخت‌های صنعت خودرو براساس استانداردهای جهانی خواهد شد و این موضوع موجب می‌شود که خودروسازان داخلی بتوانند ضمن توسعه صنعت خودروی کشور، زمینه‌های لازم برای تولید خودروی ملی براساس اهداف سندچشم‌انداز را دنبال کند.
از طرف دیگر باید همسو با آموزش نیروی انسانی و متخصصان توسط شرکت‌های خودروساز معتبر جهانی، زمینه مباحثی چون مهندسی ساخت و تولید خودرو نیز به صنعت خودرو کشور منتقل شود. از آنجا که تولید خودرو در بخش مهندسی، شامل طراحی، طراحی پلت‌فرم،‌ ساخت و به روز شدن خطوط تولید می‌شود؛ بنابراین انتقال دانش در این بخش از اهمیت بسیاری برای خودروسازان برخوردار است. هرچند دست‌اندرکاران صنعت خورو معتقدند در قراردادهای جدید این مباحث مدنظر قرار گرفته است؛ اما کارشناسان تاکید دارند در صورتی که 30 درصد دیگری که از انتقال دانش باقی بماند، خودروساز کشور به صورت کامل دانش روز را کسب نخواهد کرد.
آنگونه که به نظر می‌رسد 30 درصدی که خودروسازان خارجی حاضر به انتقال آن نیستند به بخش‌های مهم پلتفرم ارتباط دارد که خارجی‌ها آن را به خودروسازان دیگر منتقل نمی‌کنند تا وابستگی شرکت‌ها به آنها از بین نرود. اهمیت این موضوع برای صنعت خودروی ایران از آن رو است که به‌دلیل قدیمی بودن پلت‌فرم‌ها و خطوط تولید خودرو در کشور، مشتریان خودرو از تولیدات شرکت‌های خودروساز دل‌زده شده‌اند. بنابراین تغییر زیرساخت‌های اساسی صنعت خودرو می‌تواند در عرضه خودروهای مدنظر مشتریان خودرو اثر مهمی داشته باشد. به اعتقاد کارشناسان، مهم‌ترین اصل اساسی در انتقال کامل دانش و تکنولوژی به روز کردن زیرساخت‌ها از طریق جذب بخش‌های مختلف از یکسو و دریافت دانش تولید پلت فرم به‌خصوص ساخت موتور از سوی دیگر است. یکی از راه‌های دریافت این دانش ایجاد مراکز تحقیق و توسعه در ایران توسط خودروساز خارجی است؛ موضوعی که می‌تواند زمینه توسعه صنعت خودرو را به صورت جامع ایجاد کند.

کلمات کلیدی
shareاشتراک گذاری

نظرات شما