عادی‌شدن مرگ‌های جاده‌ای در ایران

تشییع پیکر دانش‌آموزان کشته‌شده هرمزگانی در حادثه رانندگی

عادی‌شدن مرگ‌های جاده‌ای در ایران

12 شهریور 1396 15:16

گروه اجتماعی-  پیکرهای 7 دانش‌آموز کشته‌شده در تصادف روز جمعه، در گلزار شهدای بندرعباس دفن شد.

گروه اجتماعی-  پیکرهای 7 دانش‌آموز کشته‌شده در تصادف روز جمعه، در گلزار شهدای بندرعباس دفن شد.  واژگونی اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی و مرگ آنها باعث شد تا مسئولان دوباره یادشان بیفتد که راه‌های کشور امن نیست؛ یادشان بیفتد که فرهنگ رانندگی ایرانی‌ها ضعیف‌تر از آن است که بتوانند با ارائه آمارهای کاهش نیم‌درصدی و یک‌درصدی تصادفات، راه به جایی ببرند. تصادفات سومین عامل مرگ‌و‌میر در ایران هستند؛ هر سال 15 هزار و 900 ایرانی در اثر حوادث ترافیکی می‌میرند. 768 هزار نفر هم در این حوادث مصدوم می‌شوند.
 رئیس پلیس راهور می‌گوید هر هفته به اندازه سقوط یک هواپیمای بوئینگ 300 نفره  در جاده‌های ایران کشته می‌دهیم. هر 30 دقیقه هم یک نفر در ایران بر اثر آسیب‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای جانش را از دست می‌دهد؛ اما چرا وقتی یک هواپیما سقوط می‌کند، واکنش‌ها شدید است و وقتی این همه آدم هر روز و هر هفته در تصادفات جاده‌ای و شهری در ایران می‌میرند، هیچ‌کس از مردم و مسئولان عین خیالش نیست؟ به مرگ‌های جاده‌ای عادت کرده‌ایم؟

راننده اتوبوس دانش‌آموزان معتاد نبود
7 دانش‌آموز، یک سرپرست و یک کمک‌راننده در تصادف اتوبوس دانش‌آموزان، جان‌شان را از دست داده‌اند؛ قائم‌مقام وزیر بهداشت گفته که  یکی از مجروحان قطع اندام فوقانی و تحتانی و یکی دیگر از دانش‌آموزان قطع اندام فوقانی دارد؛ دو مجروح  به مهره کمرشان آسیب وارد شده و یکی دیگر از آنها آسیب جدی از ناحیه صورت دیده است.
 راننده خاطی بعد از این حادثه، با عنوان مقصر بازداشت شده است اما برخلاف انتظارها، این‌بار تست الکل و اعتیاد راننده منفی است. راننده با سرعت مجاز رانندگی می‌کرده و دو کمک‌راننده هم داشته است. راننده مذکور سابقه خلاف هم نداشته و ظاهرا در انتخاب او هم دقت کافی شده است.

راننده‌ها هم شب‌ها خوابشان می‌برد
تنها مشکلی که راننده داشته به گفته پلیس  این است که نصفه‌شب خوابش گرفته و یک لحظه به پایه پل برخورد کرده و به جای اردو، دانش‌آموزان را به آن دنیا فرستاده است. اگرچه پلیس می‌گوید که عکس‌های راننده نشان از خستگی و خواب‌آلودگی وی داشته، اما راننده اتوبوس در بازجویی‌های اولیه مدعی شده که خواب نبوده و اتفاق دیگری افتاده است.
در حالی در آیین‌نامه‌های اردویی آموزش‌و‌پرورش، حرکت اتوبوس اردوها در شب بلامانع ذکر شده اما طبق آمار پلیس، یکی از دلایل اصلی تصادفات منجر به مرگ در ایران، خطاهای انسانی و خواب‌آلودگی راننده است. 

در اعمال استانداردهای ایمنی عقب هستیم
یکی از مسئولان آموزش‌و‌پرورش در واکنش به خبر مرگ 9 دانش آموز در تصادف شبانه اتوبوس گفته است که ممکن بود این اتفاق در روز هم بیفتد! یکی از نمایندگان مجلس هم پیشنهاد داده است که اردوهای بین‌شهری متوقف شود. رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی‌ هم از پیشنهاد پلیس برای تغییر شیوه‌نامه اردوهای دانش‌آموزی و راهیان نور خبر داده است. 
شاید لقب بهترین ایده بعد از این حادثه را بتوان به اسم حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور اختصاص داد؛ وی در توئیتی در واکنش به حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان نوشته است: قطار تصادف کرد، پلاسکو سوخت و اتوبوس واژگون شد؛ بیایید قبول کنیم که در اعمال استانداردهای ایمنی ساختمان و وسایل‌نقلیه عمومی‌ عقب هستیم.

حرکت شبانه اتوبوس‌ها قانونی بود یا نبود؟
اگرچه روز گذشته از جانب معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌و‌پرورش نقل شد که حرکت اتوبوس‌های اردو در شب در مناطق گرمسیر، طبق آیین‌نامه این وزارتخانه  مجاز است؛ اما امروز مدیران آموزش‌و‌پرورش این موضوع را تایید نکردند.
سید محمد بطحائی، وزیر آموزش‌و‌پرورش با اعلام اینکه امیدوار است در شیوه‌نامه‌های اردوها، بازنگری شود، گفته است: درباره دلایل حرکت دیرهنگام اتوبوس‌ها، سوالات متعددی مطرح است که به بررسی توسط تیم کارشناسی نیاز دارد.

ارتقای کیفیت خودروها مطالبه مردم باشد
دکتر حسن نوری، معاون عملیات سازمان اورژانس کشور، به بخش دیگری از ماجرا که کیفیت خودروهای داخلی است، اشاره می‌کند و می‌گوید: «ارتقای کیفیت خودروها باید مطالبه عمومی‌ باشد تا خودروسازان ملزم به رعایت نکات ایمنی و بهره‌گیری از دانش روز شوند.»
وی با بیان اینکه در حال حاضر آمار حوادث ترافیکی در کشور، قابل قبول نیست، گفت:  همواره بر این نکته تاکید می‌شود که پیشگیری مقدم بر درمان است؛ بنابراین ممانعت از بروز حادثه با اصلاح جاده، خودرو و فرهنگ ترافیکی، بیشترین اهمیت را در اصلاح فرایندهای مربوطه دارد. 


 

کلمات کلیدی
shareاشتراک گذاری

نظرات شما