بازی خودروسازان داخلی با جان مردم

یک میلیون سال از عمر ایرانی‌ها در سوانح تلف می‌شود

بازی خودروسازان داخلی با جان مردم

5 شهریور 1396 16:18

«خودروسازان داخلی بیش از جیب مردم، به جان آنها توجه کنند.» این توصیه چندباره وزیر بهداشت به خودروسازان ایرانی است. در حالی که تصادفات رانندگی هر 27 دقیقه جان یک ایرانی را می‌گیرد و تا به حال به اندازه چند جنگ ایران و عراق در جاده‌ها تلفات داده‌ایم، اما گوش خودروسازان وطنی بدهکار این توصیه‌ها نیست. 

گروه اجتماعی - «خودروسازان داخلی بیش از جیب مردم، به جان آنها توجه کنند.» این توصیه چندباره وزیر بهداشت به خودروسازان ایرانی است. در حالی که تصادفات رانندگی هر 27 دقیقه جان یک ایرانی را می‌گیرد و تا به حال به اندازه چند جنگ ایران و عراق در جاده‌ها تلفات داده‌ایم، اما گوش خودروسازان وطنی بدهکار این توصیه‌ها نیست. 
گوش دولت هم بدهکار این حرف‌ها نیست؛ چون به بهانه حمایت از اشتغال داخل و با اهرم وضع تعرفه‌های بالا، مانع ورود خودروهای ارزان و باکیفیت خارجی به ایران می‌شود. مصرف‌کننده ایرانی راهی جز استفاده از خودروهای بی‌‌‌کیفیت تولید داخل ندارد. ایرانی‌ها باید منتظرباشند که اگر از سرطان نمردند، جان‌شان را در جاده‌ها فدای حمایت از تولید خودروهای داخلی کنند. 
آسیب 7 درصدی حوادث به اقتصاد کشور
جشنواره کشوری پیشگیری از سوانح و حوادث فرصتی را فراهم کرده تا مسئولان وضعیت تصادفات و حوادث در کشور را شرح دهند. 
سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت در این جشنواره با اشاره به اینکه سالانه بیش از یک میلیون سال، عمر افراد در کشور بر اثر حوادث و سوانح از دست می‌رود، گفت: حوادث و سوانح، سالانه 7 درصد به اقتصاد کشور آسیب وارد می‌کند که این رقم بسیار بالایی است. این حوادث، به طور کامل، قابل پیشگیری است. 
وزیر بهداشت با اشاره به آمار بالای تعداد تلفات و معلولیت‌های ناشی از حوادث و سوانح در کشور، یادآور شد: قبول دارم که صنعت خودروسازی در کشور مشکلاتی دارد که باید درست شود و بیش از جیب مردم، به جان آنها توجه داشته باشیم. از خودروی ملی صحبت می‌کنیم در حالی که کیفیت و هزینه‌های صنعت خودروسازی باید مورد توجه قرار گیرد. 
حوادث، شایع‌ترین علت مرگ زیر 40 ساله‌ها
هاشمی‌با بیان اینکه حوادث و تصادفات شایع‌ترین علت مرگ افراد زیر 40 سال در کشور هستند، گفت: امیدواریم بخش‌هایی که مسئول مراقبت از سلامت مردم هستند از منافع مردم و مصالح عمومی‌کوتاه نیایند. 
وی با بیان اینکه باید توجه کرد حوادث و تصادفات قابل پیشگیری هستند، گفت: متاسفانه این حوادث چهار میلیون از کار افتادگی به دنبال دارند که به نوعی سال‌های از دست رفته عمر محسوب می‌شوند. 
هر 33 دقیقه یک ایرانی در حادثه می‌میرد
ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت هم در این جشنواره گفت: در کشور ما در هر 33 دقیقه یک نفر بر اثر حوادث و سوانح جان خود را از دست می‌دهد؛ 20 برابر این آمار هم افراد دچار مصدومیت و معلولیت می‌شوند. 
حریرچی با بیان اینکه 6. 48 درصد از تولید ناخالص ملی صرف عوارض ناشی از حوادث ترافیکی می‌شود، افزود: از هر 15 تومان تولید، یک تومان را به دلیل حوادث از دست می‌دهیم. سالانه به دلیل حوادث ترافیکی و غیرترافیکی 39 میلیارد دلار به کشور، آسیب وارد می‌شود. 
ایران،رتبه هشتم تصادفات در دنیا
وی تصریح کرد: اینکه در دنیا از نظر حوادث ترافیکی در رتبه هشتم قرار داریم مناسب نیست؛ البته خوشحال و ناراحتیم که میزان تلفات حوادث ترافیکی از 27 هزار و 800 نفر در سال 84 به 15 هزار و 932 نفر در سال گذشته کاهش یافته است. 
قائم مقام وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: حوادث ترافیکی، نهمین عامل مرگ در دنیاست اما در ایران، حوادث و سوانح، در طول ده سال گذشته از رتبه دوم به سوم رسیده است. 
حریرچی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: سال گذشته، 496 هزار اعزام آمبولانس‌های اورژانس به حوادث و 12 هزار و 600 مورد اعزام آمبولانس به حوادث ویژه با حداقل 3 کشته و 5 مصدوم، ثبت شد و به طور متوسط، روزانه 35 ماموریت ویژه در کشور داشتیم. 
پلیس ما جدی نیست
علی نوبخت، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس هم در این همایش با اشاره به اینکه برای پیشگیری از حوادث و سوانح رانندگی در کشور قانون کم نداریم، گفت: اجرای قانون باید بیشتر مدنظر قرار گیرد و آموزش نیز از سنین کودکی مورد توجه باشد. 
به نقل از فارس، وی با اشاره به اینکه پلیس ما جدی نیست، گفت: جهت پیشگیری از بروز سوانح و حوادث رانندگی، ما جدی برخورد نمی‌کنیم و اگر مسئولان عالی‌رتبه فکر می‌کنند قانون کم داریم، می‌توان از اختیارات اصل 85 قانون اساسی استفاده و در مجلس قوانین لازم را تصویب کرد. 
 

کلمات کلیدی
shareاشتراک گذاری

نظرات شما