با حضور در تئاتر به خانه خودمان باز می‌گردیم

حامد بهداد، بازیگر سینما و تئاتر:

با حضور در تئاتر به خانه خودمان باز می‌گردیم

7 مرداد 1396 14:52

تئاتر برای بسیاری از هنرمندان سینما منبع الهام و زمینه‌ای است تا به روزهای روشنی که بر صحنه‌های تاریک تئاتر حضور می‌یافتند، بازگردند. چه بسیار بازیگرانی که در سینما درخشیدند، این تئاتر بوده است که زمنیه ورودشان به هنر را فراهم کرده و از این رو برای آنان تئاتر همواره واجد نوستالژی و خاطره‌ای شیرین است.

گروه سینماـ تئاتر برای بسیاری از هنرمندان سینما منبع الهام و زمینه‌ای است تا به روزهای روشنی که بر صحنه‌های تاریک تئاتر حضور می‌یافتند، بازگردند. چه بسیار بازیگرانی که در سینما درخشیدند، این تئاتر بوده است که زمنیه ورودشان به هنر را فراهم کرده و از این رو برای آنان تئاتر همواره واجد نوستالژی و خاطره‌ای شیرین است. با نگاهی به نام‌های پرشماری که از دنیای پرفروغ تئاتر قدم به سینما گذاشته‌اند، درمی‌یابیم که نمایش در ایران اتکای سینما بوده است و آن هنگام که ما تئاتر قدرتمند، پویا و خلاق داشته‌ایم، با تاخیری کوتاه این قدرت و توانایی به سینمای‌مان نیز سرایت کرده و باعث درخشش آن شده است. در این زمینه نگاه کنید به نسل طلایی دهه 40 تئاتر ایران با فاصله کوتاهی، بازیگرانش در عرصه سینمای مستقل دهه 50 حضور یافته و باعث اعتلایش شدند. 
روایتی از تاریخ کهن و معاصر ایران
از این منظر ارتباط دائم و ممتد بازیگرانی که از تئاتر برآمده‌اند، با فضای این هنر یک ضرورت است که می‌تواند همواره آنان را خلاق و پرانرژی و انگیزه نگاه دارد. در همین خصوص حامد بهداد می‌گوید که دوری‌اش از تئاتر در سال‌های گذشته، غیرمسئولانه بوده و حالا با نمایش «شرق دور شرق نزدیک» سعی در تجدید خاطرات با دوستان دارد. این بازیگر سینما و تئاتر که نزدیک به یک دهه از آخرین حضورش برصحنه تئاتر می‌گذرد، این روزها در نمایشی به کارگردانی حمیدرضا نعیمی در سالن پردیس تازه تاسیس «شهرزاد» بازی می‌کند، نمایشی که روایتی از تاریخ کهن و معاصر ایران است. از زمانی که خبر حضور بهداد در نمایش «شرق دور شرق نزدیک» منتشر شد، مهمترین نکته‌ای که در رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفت، بازگشت این بازیگر پس از هشت سال به صحنه تئاتر بود؛ نکته‌ای که البته به نظر خود بهداد حائز اهمیت نیست.
حامد بهداد در این‌باره در گفتگویی با ایسنا که در یکی از آخرین روزهای تمرین نمایش «شرق دور شرق نزدیک» انجام شد، بیان کرد: «اینکه توفیق حضور در صحنه، در این ایام را نداشته‌ام از بخت یاری خود بنده بوده، اما نبودِ بازیگرانی مثل اینجانب چندان توفیری به حال دیگران ندارد و سود و ضررش فقط به خود ما می‌رسد، اگر مثلا سوسن تسلیمی یا استاد بهرام بیضایی به تئاتر ایران زمین بازمی‌گشت، خب قطعا ًهمه چیز فرق داشت؛ اما حالا از نبود ایشان و امثال‌شان دچار خسران بزرگی هستیم. ما دست مسئولین را به‌خاطر این قحطی،گرم می‌فشاریم. آنچه می‌گویم به دور از تعارف و شکسته نفسی و عین صداقت است. در واقع برای بهبود کارم بهتر است بیشتر تئاتر بازی کنم؛ چون این فاصله قطعاً توسعه و رشد کاری را متوقف می‌کند.»
لطفی که تئاتر به سینما کرده است
گفتگوی حامد بهداد در ادامه به بحث درباره حضور بازیگرانی در تئاتر رسید که در سینما اسم و رسمی دارند و برخی از آنها یا سینما را بالاتر می‌دانند یا براین تصور هستند که حضور چهره‌ها در تئاتر باعث رشد این هنر می‌شود. بهداد با مخالفت شدید نسبت به این نوع اظهارنظرها به سابقه حضورش در دانشگاه تئاتر اشاره کرد و گفت: «این موضوع درباره من متفاوت است؛ چرا که خاستگاه کاری و اجتماعی من تئاتر و نمایش است. یعنی بازیگری نبوده‌ام که از سریال‌های تلویزیونی یا مجری‌گری آمده باشد. نسل ما نزد اساتید بسیاری تئاتر را آموخته و هر کدام از اساتید رنج بی‌شمار متحمل شده‌اند؛ هم در دانشگاه و هم در مدرسه آقای سمندریان. پس اگر لطفی بوده تئاتر به سینما کرده است، بازیگری به معنای نظام استودیویی در خود سینمای آمریکا هم ورافتاده، چه رسد اینجا. عملیات کارگاهی- نمایشی، باعث اضافه شدن بازیگران نسل من به سینما شده است، غیراز این شاهد حذف تعداد زیادی به اصطلاح بازیگر آموزش نیافته بوده و خواهیم بود.»
او افزود: «زمانی بازیگران تئاتر نمی‌توانستند زبان بازی خود را در سینما ببرند و می‌شنیدند این بازی‌ها تئاتری است؛ در صورتی که بساط دکوپاژ و لنزگذاری از پیش برای نوع برخی اجرا مهیا نبود. بستر زبان و عکاسی باید اندازه تحلیل بازیگر باشد تا شما بتوانید ابعاد وسیع و غلوآمیز اجرا را به‌واسطه‌ بازیگری و از یک مسیر زیباشناسانه عبور دهید تا دوربین بتواند آن را به‌درستی ببیند و نشان دهد. من در ابتدا، فکر غریزه‌ای بودم که بتوانم آن را بدون حذف زوائد جلوی دوربین آزموده و در فیلم‌ها اجرا کنم. این تجربه‌ام را که برخی تماشای آن را دوست دارند یا خیر، وارد فضای تصویر کردم. این کار صرفاً یک شیوه و روش شخصی بود که فقط هم منحصر به فرد است و قرار نیست چیزی بیشتر باشد. حال این‌طور نیست که بپنداریم از سینما به تئاتر آمده و تحفه‌ای آورده‌ایم. در واقع ما به خانه خود بازمی‌گردیم، زکات هم نمی‌دهیم که منتی باشد.»
تماشاگران به درک مشارکت عمومی رسیده‌اند
حامد بهداد در بخش دیگری از سخنانش گفت: «در دوران آموزش روی هر یک از ما بسیار سرمایه‌گذاری شده است، استاد به استاد کار ما را نگاه و تحلیل کرده تا به همین‌جای کار رسیده‌ایم؛ اساتیدی که شاید خیلی از آنها را حتی فراموش کرده باشیم. بعضی از آنها ممکن است فقط یک درس به ما آموخته باشند؛ ولی هنوز امید دارند که ما ادای دین کنیم. در روزگاری که تئاتر، به خون دلِ اهل تئاتر آباد شده و خاکش را خورده‌اند و همه‌چیز روی روال و غلتک افتاده و مردم هم پس از مدت‌ها در سبد خرید خود کالای فرهنگی در نظر گرفته‌اند؛ آن هم بعد از پشت سر گذاشتن انقلاب و هشت سال جنگ و قطعنامه و تحریم، حالا که تماشاگران به درکی از مشارکت عمومی در جامعه رسیده‌اند و از صدقه سرشان تماشاخانه‌ها مملو از ایشان است، این طرز تلقی که سینما به تئاتر رونق می‌دهد مُفت‌بَری است.»
حامد بهداد در پایان سخنانش گفت: «واقعیت این است که تئاتر کار می‌کنم که کاری کرده باشم و کمی صیقل و کار و نظم در کنار گروه از نو کنم، بلکه دوران دانشجویی فراموش نشود. من با حمیدرضا نعیمی (کارگردان نمایش) در دانشگاه هم دوره‌ بودیم. ما در نمایش «شرق دور شرق نزدیک» دور هم جمع شده‌ایم، بلکه ذره‌ای خوبی و برکت نصیب ببریم. قرار ما خارج از نمایش هم همین است. سر عهد باقی بمانیم و اگر توفیقی به‌دست آمد، جشن بگیریم.»
بازگشتی نوستالژیک به صحنه‌های تئاتر
حامد بهداد که در سینما سابقه همکاری با کارگردان‌هایی همچون مسعود کیمیایی، رسول صدرعاملی، داریوش مهرجویی، همایون اسعدیان، حمید نعمت‌الله، سامان مقدم، احمد امینی، عبدالرضا کاهانی، محمد حسین لطیفی، سیامک شایقی و تهمینه میلانی را در کارنامه کاری خود دارد، پیش از این در نمایش‌های «سگ سکوت»، «آروند دشت آرای» و «درخت بلوط» وحید رهبانی هم بازی کرده است. نمایش جدید او با نام «شرق دور شرق نزدیک» از پنجم مردادماه در سالن شهرزاد شروع شده که تا پایان مردادماه هم ادامه دارد. این نمایش به نویسندگی و کارگردانی  حمیدرضا نعیمی‌ در این شب‌ها بلافاصله پس از اذان مغرب روی صحنه می‌رود و حامد بهداد، کامبیز امینی، محسن گودرزی، بهناز نازی، کتانه افشاری‌نژاد، بهار نوحیان و مرجان فریقی در آن بازی می‌کنند.

کلمات کلیدی
shareاشتراک گذاری

نظرات شما