شناختی شایسته نسبت به خوشنویسی صورت نگرفته

4 مرداد 1396 16:44

تجربه دراین سال‌ها به من ثابت کرده است که توجه به بیس و پایه در خوشنویسی می‌تواند در رهنمون کردن هنرجویان به مدارج بالا نقش بسزایی داشته باشد،

کسری کرکزی
فعال هنری
تجربه دراین سال‌ها به من ثابت کرده است که توجه به بیس و پایه در خوشنویسی می‌تواند در رهنمون کردن هنرجویان به مدارج بالا نقش بسزایی داشته باشد،به عنوان مثال اگر هنرجویی بخواهد یک بیت از غزل حافظ را خوشنویسی کند تا به مولفه‌های ابتدایی دراین حوزه اشراف نداشته باشد قطعا نمی‌تواند اثر مانایی خلق کند. من سعی کرده‌ام در مجموعه «خواندنی بنویس» به نوعی نسل جوان به‌ویژه دانش آموزان و دانشجویان را با درست نوشتن درگیر کنم. سه جلد این مجموعه مشتمل بر مفردات، کلمات و سطر است و سه جلد بعدی اتصالات دو حرفی،اتصال حروف و اتصال کلمات وسط را دربرگرفته است.
مسئله استقبال نسبت به یک شاخه هنری در حالی مطرح می‌شود که ضرورت دارد در درجه اول نسبت به آن هنر شناخت و اشراف وجود داشته باشد،متاسفانه دراین سال‌ها به دلایل مختلف، شناختی که شایسته بوده نسبت به خوشنویسی صورت نگرفته و می‌توان گفت ارتباط نسل جوان با این هنر اصیل و پرقدمت تا حدود زیادی قطع بوده است،خوشبختانه در سال‌های اخیر این روند به مدد آموزش‌هایی که در انجمن و دیگر مراکز آموزشی صورت گرفته بهبود یافته است،امروز جوانان به اهمیت درست نویسی و زیبا نوشتن پی برده اند،از قدیم هم به این مسئله معتقد بوده‌اند که خط بخشی از تشخص فردی به شمارمی‌رود و حالا این مولفه در بین جوانان پررنگ شده و آنها گرایش بیشتری به سمت فراگیری خوشنویسی نشان می‌دهند که در نوع خود اتفاقی خوشایند است.
بعد ازنگارش این مجموعه به دست اندرکاران آموزش و پرورش پیشنهاد دادم از آنجایی که لازمه گرایش و علاقه‌مندی به هر کدام از شاخه‌های هنری باید از دوران کودکی و مدرسه شروع شود،این کتاب‌ها می‌توانند درست‌نویسی را از سنین پایین یعنی در مدارس ابتدایی و راهنمایی در افراد نهادینه کنند. به بیان ساده‌تر،دانش آموزان با آشنا شدن با چنین کتاب‌هایی نه تنها می‌توانند به جایگاه والای خط در زندگی فردی و اجتماعی پی ببرند که دیدگاه زیبایی شناسی نیز در آنها تقویت می‌شود که این مسئله می‌تواند در آینده روی برخوردشان با یک اثر هنری تاثیر زیادی داشته باشد.
دراین ارتباط دو دیدگاه مطرح می‌شود،یک عده هنرمندانی هستند که قصد دارند پتانسیل گسترده خط را به مدد نقاشیخط به جهانیان نشان بدهند که خوشبختانه دراین سال‌ها اقبال زیادی به آثار این هنرمندان بوده است،نکته دیگر هم دراین ارتباط این است که برخی تمایل دارند اصالت خوشنویسی به همان شکلی که بوده حفظ شود،از نظر من هر دو دیدگاه محترم هستند.
بی تردید هنری می‌تواند به ماندگاری دست یابد که درعین اینکه فرزند زمانه خود باشد به سنت‌ها نیز پایبند باشد،نوآوری خوب است مشروط برآنکه با حفظ اسلوب باشد،به عنوان مثال حمید عجمی‌از هنرمندانی است که بعد ازسی سال تدریس و فعالیت دراین حوزه،به ابداعاتی در خط معلی رسید که ارزشمند است،به نظرم اگر تمایل به نوآوری داریم باید تمهیدی بیندیشیم که از دیروز خود جلوتر و از فردا عقب نمانیم،یعنی همپای زمانه پیش برویم،دراین صورت است که می‌توانیم انتظار داشته باشیم خوشنویسی هم مانند دیگر شاخه‌های عرصه تجسمی‌در قالبی روزآمد در جامعه ساری و جاری باشد.

کلمات کلیدی
shareاشتراک گذاری

نظرات شما