دستور اجرای برنامه‌ ششم صادر شد

پاسخ دولت به برخی جوسازی‌های رسانه‌ای؛

دستور اجرای برنامه‌ ششم صادر شد

26 تیر 1396 15:2

دولت پاسخ جوسازی‌های رسانه‌ای برخی منتقدان درباره تاخیر در اجرای برنامه ششم را به صورت عملی و با ابلاغ دستور توسط حسن روحانی، رئیس‌جمهوری دارد. روز گذشته بود که پایگاه اطلاع‌رسانی دولت اعلام کرد حسن روحانی، رئیس‌جمهور برنامه پنج ساله ششم توسعه را به هیات دولت ابلاغ کرده است. به این ترتیب برنامه ششم توسعه باید روند اجرایی سریع‌تر آغاز و آیین‌نامه‌های آن در هیات دولت تصویب شود‌.

گروه اقتصادی: دولت پاسخ جوسازی‌های رسانه‌ای برخی منتقدان درباره تاخیر در اجرای برنامه ششم را به صورت عملی و با ابلاغ دستور توسط حسن روحانی، رئیس‌جمهوری دارد. روز گذشته بود که پایگاه اطلاع‌رسانی دولت اعلام کرد حسن روحانی، رئیس‌جمهور برنامه پنج ساله ششم توسعه را به هیات دولت ابلاغ کرده است. به این ترتیب برنامه ششم توسعه باید روند اجرایی سریع‌تر آغاز و آیین‌نامه‌های آن در هیات دولت تصویب شود‌.
طی روزهای گذشته برخی رسانه‌های منتقد دولت و گروهی از نمایندگان نسبت به تاخیر دولت در ابلاغ دستور برای اجرای قانون ششم توسعه گلایه کرده و حسن روحانی، رئیس‌جمهوری را به وقت‌کشی متهم کرده بودند. با این حال این مرتبه هم دولت با اقدامی عملی پاسخ منتقدان خود را داد. با این همه برنامه ششم توسعه زمان زیادی طول کشید تا مراحل تصویب شدن در مجلس را پشت سربگذارد و امروز در انتظار اجرایی شدن باشد. براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت لایحه برنامه پنج ساله ششم توسعه از سوی دولت به مجلس نهم داده شده بود، اما رسیدگی به این لایحه به مجلس دهم موکول شد و در جریان رسیدگی به این لایحه هم اصلاحات فراوانی در لایحه پیشنهادی دولت انجام شد؛ تا جایی‌که برخی صاحب‌نظران برنامه ششم توسعه را عملا طرح مجلس می‌دانستند تا لایحه دولت. با وجود رعایت نشدن نکات مهم مورد نظر دولت در تصویب این لایحه، وقتی برنامه ششم تبدیل به قانون و ایرادات آن از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام رفع شد؛ 28 اسفند ماه سال 1395 علی لاریجانی، رئیس مجلس قانون برنامه ششم را به رئیس جمهور ابلاغ کرد و رئیس جمهور هم در جلسات هیات دولت دستور اجرای این قانون را صادر کرد. بنابراین اجرای قانون برنامه ششم توسعه طبق روال در دستور کار دستگاه‌های مختلف اجرایی قرار گرفته و جوسازی‌های اخیر هم عموما با اهداف سیاسی انجام می‌شود.
حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، 25 اردیبهشت‌ماه امسال با بیان اینکه عنوان عدم اجرای برنامه ششم از سوی روحانی را تکذیب می‌کنم. آیا که این خبر از پایه بی‌اساس و نادرست است، گفت: «به هر حال قانون دستپخت انسان‌هاست ممکن است در اجرا مشکلی داشته باشد، ولی می‌توان با ارسال لایحه به مجلس آن را اصلاح کرد. دولت هیچ مقاومتی در برابر مجلس نشان نداده و نشان هم نخواهد داد. خوشبختانه تعامل قابل قبولی میان دولت و مجلس برقرار است و دولت یازدهم کوشید فارغ از نگاه سیاسی نمایندگان رفتار اغنایی داشته باشد.» امیری با بیان اینکه در دولت یازدهم صدها فقره قانون از سوی رئیس‌جمهور به دستگاهای ذی‌ربط ابلاغ شده است، خاطر نشان کرد: «برنامه ششم طرح نمایندگان مجلس بود؛ اما رئیس‌جمهور در جلسه هیأت دولت دستور اجرای آن را صادر کرد بر این اساس مقرر شد اگر این برنامه نیازمند هرگونه دستورالعمل، مصوبه و آیین نامه باشد، در جلساتی دولت تصویب و برای اجرا به نهادهای ذی‌ربط ابلاغ شود.»
نقاط قوت برنامه ششم توسعه
کارشناسان اقتصادی معتقدند که برنامه ششم توسعه نقاط قوت فراوانی دارد. یکی از نقاط قوت، توجه به بخش‌های مختلف و اولویت دادن به موضوعاتی است که در حوزه‌های مختلف تعریف و بیان شده و قاعدتا براساس این رویکرد دولت باید به اجرای اولویت‌ها در بخش‌های مختلف مکلف باشد، نگاه به عملیات دولت بدون اتکا به منابع نفتی و رفتن به سمت کاهش سهم نفت در بودجه عمومی کشور یکی از موضوعات بسیار مهمی بوده که اگر به‌دقت پیش‌بینی‌های لازم را در سال‌های قبل انجام می‌دادیم دچار چالش‌هایی از جمله تحریم اقتصادی نمی‌شدیم و شرایط جدیدی را تجربه می‌کردیم.
یکی دیگر از نقاط قوت این است که دولت براساس جدول زمان‌بندی مشخص در طی برنامه 5 ساله ششم مکلف است آنچه را که به‌عنوان کاهش سهم نفت در بودجه عمومی کشور است، رعایت کند و تعریف مشخصی از ساختار بودجه ریزی کشور، که به‌طور مثال ما چه ظرفیتی از بخش نفت باید ایجاد کنیم یا چه ظرفیتی از وضعیت انتشار ابزارهای مالی در اقتصاد لازم است، داشته باشد. این موضوع یعنی کسری بودجه دولت، یکی از دغدغه‌هایی بود که نه تنها دولت فعلی، بلکه همه دولت‌ها علاقه به اصلاح آن ندارند و توقع پاسخگو بودن دولت بعدی را برای خود توجیه می‌کنند، لذا مشکل کسری بودجه هر ساله برای کشور پیش می‌آمد، خوشبختانه در بخش‌های مختلف مشخص شده و سقف‌های تامین مالی در بخش‌های مختلف تعریف شده و این موضوع به یک انضباط مالی کمک می‌کند؛ یعنی دولت در غالب برنامه ششم مکلف شده که در یک مسیر مشخصی که مجلس تعیین کرده حرکت کند و شاید برای اولین بار است که در یک برنامه توسعه‌ای کاملا مسیرها و جهت‌ها با شاخص و عدد و رقم دراختیار دولت قرار گرفته که در راستای آن حرکت کند.
همچنین از بحث سهم نفت در بودجه عمومی تا بحث تامین مالی خارجی فاینانس گرفته تا حوزه انتشار ابزارهای مالی در داخل کشور جایگاه مالیات در حوزه اقتصادی کشور و همچنین صندوق توسعه ملی به‌عنوان یکی از نکات مهم و ویژه‌ای است که در برنامه ششم مد نظر قرار گرفته، لذا اگر بخواهیم شاه بیتی از برنامه ششم به‌عنوان نقطه قوت را نام ببریم این است که برنامه ششم توسعه، تعریف واضحی از رفتار دولت در چارچوب شاخص‌های کمی را مشخص می‌کند و این مهم، مسیر ارزیابی مجلس و ارکان نظارتی نظام را هموارتر خواهد کرد، تا در نهایت عملکرد دولت در اجرای تحقق اهداف برنامه ششم شفاف‌تر باشد.

کلمات کلیدی
shareاشتراک گذاری

نظرات شما