ترکیب کابینه با انتخاب مردم در سال 94 و 96 متناسب باشد

علی‌محمد حاضری‌:

ترکیب کابینه با انتخاب مردم در سال 94 و 96 متناسب باشد

17 تیر 1396 13:17

یک عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه وزرای دولت دوازدهم باید خود را جزء کابینه‌ای بدانند که براساس مطالبات مردم در انتخابات 96 تشکیل شده است، گفت: کسی که خود را با رویکرد مردم همساز نداند نمی‌تواند فرد مناسبی برای کابینه دوازدهم باشد.

علی‌محمد حاضری در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه کابینه دوازدهم باید متناسب با دو انتخابات سال 94 و 96 فهمیده شود، اظهار کرد: مجلس نهم رویکرد تقابلی با دولت تدبیر و امید داشت اما مردم در انتخابات سال 94 به افرادی رای دادند که نگاه حمایتی و همراه با دولت داشتند.
وی در ادامه خاطر‌نشان کرد: مردم در انتخابات 96 نیز با رای خود به حسن روحانی به صورت روشنی رویکرد خود را برای اداره کشور بیان کردند. بنابراین پیام مردم و خواسته آنها باید اثر خود را در چینش کابینه و معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس دهم نشان دهد.
این فعال سیاسی با بیان اینکه  دیگر نباید دغدغه‌ها و ملاحظات مجلس نهم در چینش کابینه مدنظر باشد افزود: ترکیب کابینه باید با انتخاب مردم در سال 94 و 96 سازگار باشد  و دولت باید از ظرفیت مجلس دهم به خوبی استفاده کند.
حاضری همچنین در مورد به کارگیری زنان در کابینه دوازدهم گفت: استفاده از زنان در کابینه می‌تواند یک ضرورت سمبولیک باشد که نشان دهد دولت به موقعیت زنان توجه دارد. از سویی اصل این موضوع که باید غفلت‌های تاریخی در استفاده از ظرفیت زنان را با اولویت دادن به زنان جبران کنیم، وجود دارد. اما حمایت از زنان صرفا در سپردن مسئولیت یک وزارتخانه به آنها نیست. شاید رویکرد مناسبتر این باشد که دولت از ظرفیت زنان در بدنه کارشناسی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها استفاده کند و راه را برای ارتقای شایستگی‌ها و توانمندی‌هایشان باز کند تا زنان آماده پذیرش مسئولیت وزارتخانه‌ها را به دست بیاورند.
*رئیس فراکسیون اصول‌گرایان و دلایل جدایی از مستقلین
**رویکرد نسبت به کابینه دوازدهم از عوامل جدایی بود
گروه سیاسی- ماجرای جدایی راست میانه از بدنه جریان اصول‌گرا به نظر می‌رسد که به ایستگاه آخر خود رسیده است. این جدایی البته ریشه‌ای بسیار قدیمی دارد و باید آن را از ابتدای دولت دوم محمود احمدی‌نژاد ردیابی کرد. جایی که گروهی از اصول‌گرایان مجلس با محوریت علی لاریجانی به تدریج و البته بعدها با شتاب از دولت احمدی نژاد فاصله گرفتند و به مخالفت با او پرداختند. در مقابل اما بخش دیگری از اصول‌گرایان ترجیج دادند که به رئیس دولت‌های نهم و دهم وفادار بمانند. رویارویی این دو گروه فصلی مهم از تاریخ پارلمانی ایران بعد از انقلاب است که به‌خصوص در مسئله تصویب برجام در مجلس نهم هویدا شد. 
در مجلس دهم اما ائتلافی سست برای بر کرسی ریاست نشاندن علی لاریجانی، مدتی این دو گروه را در مقابل فراکسیون امید اصلاح‌طلبان گرد هم آورد. اما رشته پیوند گسسته‌تر از آن بود که بپاید، و تحولات سپهر سیاست ایران حالا این دو گروه را به مرز جدایی کامل رسانده است. جدایی‌ای که همچنان که حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس فراکسیون اصول‌گرایان مجلس در گفتگو با ایلنا گفته است، حمایت مستقلین از دولت حسن روحانی نقش مهمی در آن دارد. 
حاجی‌بابایی در مورد دلیل این جدایی گفت‌: برای آنکه بتوانیم رقابت‌ها را سنگین‌تر کرده، یک قطب رقابتی پرقدرت در مجلس ایجاد کنیم و کارآمدی پارلمان را افزایش دهیم، در کنار تعاملی که با همه دوستان خواهیم داشت، این تصمیم را گرفتیم که بتوانیم حرف خودمان را بزنیم و دربرابر کاری که بنابر اعتقادات‌مان انجام می‌دهیم، پاسخگوی جامعه باشیم.
او یکی از مهم‌ترین دلایل این انشقاق را مواضع متضاد دو فراکسیون «نمایندگان ولایی» و «مستقلین ولایی» در قبال عملکرد دولت دانست و در واکنش به اینکه آیا نزدیک شدن به زمان رای‌اعتماد به کابینه دولت دوازدهم در اتخاذ این تصمیم موثر بوده، گفت: قطعاً این مسئله نیز در تصمیم ما موثر بوده است.
فراکسیون ولایت یکدست نبود
حاجی‌بایایی تصریح کرد: متاسفانه ما جمعی بودیم که یکدست نبود و گروهی طرفدار امید بودند که البته دست‌شان درد نکند و باید هم این‌طور باشند اما دلیلی ندارد، در فراکسیون ما حضور داشته باشد. به قول یکی از اعضای فراکسیون امید، نمی‌شود با یک گروه عکس بگیرند و به یک گروه دیگر رای بدهند.
اکثریت فراکسیون ولایت صرفاً در انتخاب رئیس مجلس معنادار بود
او در پاسخ به این سوال که فراکسیون نمایندگان ولایی در یک سال اخیر چه فراکسیونی بود که گروهی از اعضایش طرفدار فراکسیون امید بودند، گفت: این فراکسیون ما نبود. ما یک فراکسیون ولایت را تشکیل دادیم که اکثریت بود و این اکثریت صرفاً برای انتخاب رئیس مجلس معنا داشت و برای هیچ موضوع دیگری کارکرد نداشت.
رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به هر حال ما به مجلس نیامده‌ایم که صرفاً یک رئیس مجلس انتخاب کنیم و برویم. ما آمده‌ایم پاسخگوی خواست مردم باشیم؛ بنابر این باید در قبال اعمال‌مان پاسخگو باشیم.
او بار دیگر بر موضوع مهم انتخاب اعضای کابینه دوازدهم به‌عنوان یکی از دلایل مهم اخذ تصمیم اخیر اصول‌گرایان مجلس برای خروج از ائتلاف با مستقلین اشاره کرد و گفت: قطعاً یک مصداق بسیار مهم همین بحث کابینه دولت دوازدهم است و موضوع دیگر همین بحث طرح دوفوریتی مقابله با اقدامات آمریکا.
*طرح مقابله با اقدامات آمریکا موی ترامپ را شانه می‌کند
نماینده اصول‌گرای همدان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: واقعیت این است که بنده به عنوان رئیس فراکسیون «نمایندگان ولایی» تا به امروز این طرح را ندیده بودم و امروز از طریقی، کپی این طرح را به‌دست آوردم و وقتی آن‌را مشاهده و مطالعه کردم، به یکی از دوستان به‌شوخی گفتم اگر این طرح را تصویب کنیم، انگار موهای ترامپ را شانه کرده‌ایم، و هیچ فشاری به کسی اعمال نمی‌شود!
انتقاد از بدعهدی مستقلین ولایی در جریان انتخابات هیات‌رئیسه مجلس
او در پاسخ به سوال دیگری درباره انتخابات هیات رئیسه مجلس در اجلاسیه دوم و صحبت‌هایی که درپی آن درخصوص بدعهدی گروهی از نمایندگان مطرح شد، گفت: ما یک توافقنامه نوشتیم، توافقنامه شرف انسان است و وقتی توافقنامه‌ای را می‌پذیریم، باید عین آن عمل کنیم. ما قرار بود به لاریجانی رای بدهیم که دادیم. قرار بود هر کدام 3 گزینه معرفی کنیم و همه به همه گزینه‌های یکدیگر رای بدهیم اما وقتی در صحن وارد شدیم، دیدیم طرف مقابل چنین نکرده است.
نماینده اصول‌گرای همدان در مجلس دهم در واکنش به این سوال که آیا گروهی که بدعهدی کرده فراکسیون مستقلین ولایی بوده، گفت: البته قصد ندارم وارد این مسائل شوم. به هر حال ما چنین توافق کردیم و 170 نفر هم تعهد دادیم اما وقتی یکی از گزینه‌ها صرفاً 107 رای می‌آورد، مشخص می‌شود که یک گروه بدعهدی کرده است.
او در واکنش به اینکه چرا خودتان بیش از 3 گزینه معرفی کرده و از امیرآبادی هم حمایت کردید، گفت: واقعیت این است که وقتی در مورد نواب رئیس برخلاف توافق عمل شد، همه‌چیز از هم پاشید و وقتی دیدیم این اتفاق افتاده و کسانی که دیروز تعهد کرده بودند، امروز با گروه دیگری به توافق رسیدند، طبیعتاً دلیلی نداشت ما هم پایبند بمانیم.

کلمات کلیدی
shareاشتراک گذاری

نظرات شما