3 خودرو از قیمت‌گذاری خارج شد

ادامه مسیر اشتباه قیمت‌گذاری شورای رقابت

3 خودرو از قیمت‌گذاری خارج شد

14 تیر 1396 18:52

کارشناس اقتصادی در گفتگو با «روزان»: شیوه افزایش قیمت خودرو در ایران غیرمنطقی است

گروه اقتصادی: درست در روزی که وزارت صنعت، معدن و تجارت از افزایش تولید خودرو در کشور طی سه ماهه ابتدایی سال‌جاری خبر داد، شورای رقابت با افزایش قیمت برخی خودروها موافقت کرد. براساس مصوبه‌ای که اعضای شورای رقابت صادرکردند قیمت سمند، پراید و پژو گران شد. در آخرین جلسه شورای رقابت حداکثر افزایش قیمت برای پراید و تیبا تا حدود 1.5 درصد و برای پژو و سمند تا 2.5 درصد مصوب شد. این در حالی است که با این مصوبه قیمت پراید و تیبا هر کدام حدود 150 هزار تومان و قیمت پژو و سمند تا 400 هزار تومان گران خواهد شد. سال‌هاست که موضوع ورود شورای رقابت به بحث قیمت‌گذاری خودرو مورد انتقاد قرار می‌گیرد.
ابتدای هفته جاری بود که محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که شورای رقابت در دولت قبل به اشتباه به مقوله قیمت‌گذاری خودرو وارد شده و همچنان این اشتباه ادامه دارد. از طرف دیگر برخی منتقدان این شیوه قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت معتقدند که این شورا در حقیقت با ارائه فرمولی برای افزایش قیمت محصولات انحصاری موجود در بازار بپردازد و نباید میزان افزایش قیمت را محاسبه و اعلام کند. به نظر مى‌رسد صنعت خودروی ایران حتى با نگاه حمایت از مصرف‌کننده، به‌جاى احتیاج به یک دست مرئى دخالت‌کننده در قیمت‌گذارى خودرو به حرکت به سمت خصوصى شدن واقعى این صنعت و باز شدن فضا براى ورود رقباى تازه و شکستن انحصار دوجانبه در صنعت تولید خودروى داخلى نیاز دارد، تا در یک فضاى رقابتى هم مصرف‌کننده حق داشته باشد که در یک طیف گسترده محصولات به انتخاب مطلوب خود برسد و هم شرکت‌هاى خودروساز بتوانند براساس استراتژى‌هاى کلان و رقابتى خود به قیمت‌گذارى بپردازند.
خروج 3 خودرو از قیمت‌گذاری شورای رقابت
روز گذشته رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در نشستی خبری گفت: با مصوبه شورای رقابت سه خودروی پژو 301، 2008 و 508 از قیمت‌گذاری خارج شدند؛ دلیل این موضوع به عدم انحصاری بودن بازار آنها مربوط می‌شود. وی درخصوص واردات خودرو از سوی نمایندگی‌های غیررسمی نیز گفت: قانونگذار اعلام کرده ورود هر کالایی به کشور، باید همراه با خدمات پس از فروش باشد، در این بین وزارت صنعت نیز می‌گوید که نمایندگان غیررسمی، نمایندگی‌های خدمات پس از فروش ندارند که برای این هم راهکاری در نظر گرفته شد، اما مجدد وزارت صنعت و هیات وزیران تصمیم گرفت نمایندگانی که خود نتوانند خدمات پس از فروش ارائه دهند، نمی توانند واردکننده باشند؛ اما اینکه این بازار انحصاری است یا نه، به نظر شخص خود من، انحصار شکل گرفته؛ چراکه کیا و هیوندایی 80 درصد واردات خودرو را انجام می‌دهند، بنابراین هر یک از این واردکنندگان انحصاری است.
شیوه غلط افزایش قیمت خودرو در ایران
در همین ارتباط آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی در گفتگو با «روزان» گفت: افزایش قیمت خودرو در شرایط کنونی فاقد منطق اقتصادی است. بغزیان اظهار داشت: قیمت خودرو در حالی افزایش یافته که هیچ دلیل منطقی برای این اقدام وجود ندارد و متاسفانه طبق یک سنت غلط، قیمت‌ها هر سال نسبت به سال گذشته افزایش می‌یابد. وی در توضیح این مطلب افزود: شورای رقابت در شرایطی پیشنهاد خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو را پذیرفته که متاسفانه هیچ تغییری در کیفیت خودروهای تولیدی در ایران اتفاق نیفتاده است.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: شیوه‌هایی از این دست شورای رقابت را از جایگاه اصلی و اصیل خود خارج می‌کند، قرار بر این بود که شورای رقابت با بررسی شرایط، بر پایه بهبود کیفیت و افزایش بهره‌وری، نسبت به افزایش قیمت خودرو اقدام کند.  بغزیان اضافه کرد: هر سال خودروسازان با استناد به افزایش دستمزد و مواد اولیه نسبت به افزایش قیمت‌ها اقدام می‌کنند. این در حالی است که هزینه تولید در ایران بسیار بالاست و لازم است برای بهبود شرایط تولید، کنترل هزینه‌ها در سایر بخش‌ها افتاق بیفتد. وی ادامه داد: بهره‌وری پایین در صنعت مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است. شاید بهتر بود به جای آنکه خودروسازان ساده‌ترین راه را برای پیشگیری از کاهش سود انتخاب کنند، تغییر ساختار تولید را مد نظر قرار می‌دادند.
این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که صنعت ایران از آن رنج می‌برد، بالا بودن قیمت تمام شده در مقایسه با استانداردهای رایج بین‌المللی است و این اتفاق در حالی می‌افتد که کیفیت کالاهای تولیدی در ایران نیز چندان بالا نیست. حالا چطور می‌شود با کالایی که قیمت تمام شده بالا و کیفیت پایینی دارد، وارد بازار جهانی شد؟ او ادامه داد: طبیعی است که در این شرایط نگاه تولیدکننده به بازار داخلی می‌افتد و تلاش می‌کند موقعیت خاص و ویژه خود را در بازار داخلی نگه دارد و مانع از تغییر وضعیت شود، در حالی که می‌توان با تدوین یک برنامه ساختاری در میان مدت هزینه‌های سربار تولید را شناسایی کرده و با حمایت سیاست‌گذار، نسبت به کاهش آن اقدام کرد. بغزیان در پایان تاکید کرد: من معتقدم که در شرایط کنونی رویه افزایش قیمت خودرو، رویه‌ای ضد رقابت است و نمی‌تواند تقویت بنیان‌های صنعت ایران را در بر داشته باشد؛ اما متاسفانه صنعت ایران نیز همیشه ساده‌ترین و بی‌دردسرترین راه را برای حل مشکلات خود انتخاب می‌کند.

کلمات کلیدی
shareاشتراک گذاری

نظرات شما