خط 7 مترو باید تعطیل شود

انتقاد حقانی از افتتاح نمایشی مترو و بازی با جان مسافران:

خط 7 مترو باید تعطیل شود

27 خرداد 1396 21:2

گروه اجتماعی- افتتاح نمایشی خط هفت متروی تهران این روزها برای قالیباف به یک دردسر بزرگ تبدیل شده است. شهردار فعلی تهران که به زودی با این سمت خداحافظی می‌کند، با افتتاح زودهنگام این مترو به دنبال کسب اعتبار بود؛ اما تیرش به سنگ خورد. این روزها مردم و کارشناسان تبدیل به منتقدان این پروژه شده‌اند. فاصله 45 دقیقه‌ای حرکت قطارها در این خط در روز و باز بودن فقط سه ساعته آنها یک طرف و هشدارها درباره نبود ایمنی برای جان مسافران باعث شده تا هفت متروی پایتخت به پاشنه آشیل شهرداری تبدیل شود. 
به گزارش روزان، مردمی‌که فکر می‌کردند می‌توانند از این امکان برای رفت و آمد استفاده کنند، با درهای بسته ایستگاه‌های این خط مواجه شدند. رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر هم از نبود هواکش و مسیر نجات در خط جدید مترو خبر داده است. محسن هاشمی ‌رفسنجانی، عضو شورای شهر جدید تهران و یکی از گزینه‌های اصلی شهرداری پایتخت هم در مصاحبه‌ای در مورد ایمنی این خط هشدار داده و از شورای شهر خواسته در مورد این موضوع سکوت نکنند. وی گفته است: «اولین وظیفه شهردار بعدی تهران تعطیل کردن خط 7 مترو است.» 
نبود سیستم هوادهی و هواکشی مناسب، فعالیت سه ساعته و آزمایشی این خط و همچنین نبود راه‌های خروج اضطراری مناسب از جمله ابهاماتی است که باید در مورد این خط به آنها پاسخ داده شود. ابهاماتی که برخی از اعضای شورای شهر با قطعیت در مورد نقص این موارد در خط هفت مترو صحبت می‌کنند. 
محمد حقانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی‌شهر تهران در وصف متروی تازه افتتاح شده پایتخت می‌گوید: خط مترویی که نه پله فرار دارد؛ نه هواکش دارد و نه قطار، چرا باید افتتاح شود؟ خطوط مترو مستقیماً با ایمنی و سلامتی شهروندان سر و کار دارند و لزوم تجهیز و تکمیل آنها قبل از افتتاح، ضرورتی است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت. افتتاح ناقص خط 7 مترو که نام آن را راه‌اندازی آزمایشی گذاشته‌اند، در واقع بازی با جان مسافران است و خطوط مترو و اشکالات و ایرادات آن نباید به قیمت جان مردم آزمایش شود. 
به نقل از خبر آنلاین، وی با اعلام اینکه نوع مدیریت موجود اشکال دارد و مشکلی که وجود دارد، این است که هر طور شده قبل از رفتن می‌خواهند بگویند اقدامات زیادی انجام داده‌اند، تأکید کرد: قرار بود قبل از افتتاح هر پروژه شهری، پیوستهای اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی، و اقتصادی آن پروژه ارائه شود که جای این پیوست‌ها در خطوط مترو از جمله خط 7 مترو خالی است. 
رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به اینکه ابهامات و سوالات بسیاری در مورد خط 7 مترو وجود دارد، اظهار کرد: خط 7 مترو بعد از سال‌ها انتظار سرانجام به صورت ناقص افتتاح شده و بهره‌برداری از آن با تعاریفی که از یک خط متروی استاندارد وجود دارد، انطباق چندانی ندارد. در حالی که سایر خطوط مترو نیز فاقد قطار کافی است، چه اصراری داریم که یک خط را به صورت ناتمام با دو سه رام قطار و با تنها 3 ساعت فعالیت بهره‌برداری کنیم و بعد بگوییم این خط آزمایشی است؟
حقانی در پاسخ به این پرسش که نظرش در باره اظهارات اخیر محسن هاشمی، مدیرعامل سابق مترو مبنی بر لزوم تعطیل شدن خط 7 مترو گفت: هاشمی ‌سابقه زیادی در صنعت مترو‌سازی دارد و به نوعی پدر متروی تهران محسوب می‌شود؛ اگر می‌گویند این خط باید تعطیل شود چون امنیت مردم در خطر است، حتماً حرف ایشان درست است و خط مذکور باید تعطیل شود. 
شنبه، 20 خرداد، 22 کیلومتر از خط هفت مترو و همزمان با آن 7 ایستگاه میدان بسیج، میدان محمدیه، بریانک، کمیل، شهید نواب صفوی، دانشگاه تربیت مدرس و میدان صنعت با حضور قالیباف افتتاح شد. این خط عمیق‌ترین متروی تهران است و عمق آن در برخی نقاظ به 56 متر می‌رسد. حالا بعد یک هفته از این افتتاح نمایشی، همه نگران هستند که وقوع هر اتفاقی در عمق زمین در این متروی بدون تهویه، چه تبعاتی خواهد داشت. 
 

کلمات کلیدی
shareاشتراک گذاری

نظرات شما