عضو کانون صنفی معلمان:  مدارس با پول اولیا اداره می‌شوند

پایان دوران آموزش رایگان در ایران

عضو کانون صنفی معلمان: مدارس با پول اولیا اداره می‌شوند

17 خرداد 1396 21:24

به گزارش روزان نیوز، عضو هیات موسسین کانون صنفی معلمان کردستان با اشاره به اینکه مدارس با پول اولیا اداره می‌شود، گفت: اگر یک مدیر بخواهد با سرانه اختصاصی، مدرسه را اداره کند، باید ماه دوم مدرسه را تعطیل کند. 
اسکندر لطفی؛ عضو هیات موسس کانون صنفی معلمان کردستان پیرامون مطالبات فرهنگیان از دولت دوزادهم گفت: بیمه‌های تکمیلی فرهنگیان در بسیاری مناطق عملاً کاربردی ندارد، به ندرت داروخانه، پزشک یا حتی بیمارستانی تمایل به عقد قرارداد با این بیمه را دارد. 
این فعال صنفی ادامه داد: به‌طور مثال در شهر مریوان هیچ داروخانه و پزشکی با بیمه تکمیلی آموزش و پرورش قرارداد ندارد و در نهایت باید هزینه‌ها را خودمان پرداخت کنیم، سپس فاکتورها را در پیچ و خم یک پروسه طولانی، به بیمه ارائه بدهیم. 
او گفت: این پروسه چنان زمان بر است که بنده به شخصه تاکنون حتی یک بار هم برای تسویه و دریافت هزینه کردهای خود، مراجعه نکرده‌ام و می‌دانم هم که  اکثر معلمان نیز حاضر نیستند در این پروسه قرار گرفته و از مزایای ناچیز آن استفاده کنند. 
به گزارش ایلنا، عضو هیات موسس کانون صنفی معلمان استان کردستان سامان یافتنِ وضع معیشتی فرهنگیان، به‌عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی و البته مطالبات آنها از دولت پیش رو یاد کرد و ادامه داد: مسئولین به‌جای افزایش حقوق معلمان در اندیشه بالا بردنِ سطح و میزان مزایای فرهنگیان باشند. هنوز هم مزایایی وجود دارد که معلمین و فرهنگیان در مقایسه با کارکنان دیگر وزارتخانه‌ها، از آن محروم هستند. به‌طور مثال به معلمان زمین و یا وام و تسهیلات چشمگیری داده نمی‌شود که بتوانند با استفاده از آن صاحب مسکن بشوند. حتی اگر حقوق فرهنگیان افزایشی هم داشته باشد از آنجا که تورم کشور ما در سطح بالایی است، عملاً امکانی برای خانه دار شدن معلمان فراهم نیست. من معتقدم با افزایش مزایا، «روند زندگی» معلمان بهتر خواهد شد. 
این فعال صنفی در ادامه به سرانه مدارس اشاره کرد و گفت: در منطقه خود ما و به ویژه شهر مریوان، سرانه آموزشی فقط نیم متر مربع است، درحالی که میانگین سرانه کل کشور 2 مترمربع است و با هم قابل مقایسه نیستند. 
او افزود: هیچ مدرسه‌ای در مریوان نیست که 2 شیفته نباشد. استفاده از فضای کلاس‌ها در مریوان 180 درصد است؛ یعنی از فضای هر کلاس، برای 2 کلاس استفاده می‌کنیم؛ در صورتی که در اکثر مناطق کشور این میزان 70 درصد بوده و بخشی از کلاس‌ها خالی است. 
وی با بحرانی توصیف کردن این شرایط افزود: ما در مریوان هیچ پیش دانشگاهی نداریم که بتواند شیفت ثابت صبح باشد. دانش آموزِ پیش دانشگاهی که باید خود را برای کنکور آماده کند، در شیفت چرخشی قرار می‌گیرد. 
عضو هیات موسس کانون صنفی معلمان استان کردستان از توسعه نیافتن سرانه آموزش در مریوان و بی توجهی به احداث فضاهای جدید به نسبت گسترشِ شهر، به‌عنوان یک دغدغه جدی یادکرد و گفت: متاسفانه یک دانش آموز کلاس اول باید حداقل 25 دقیقه راه را بپیماید تا از شرق شهر به غرب شهر و مدرسه برسد، چرا؟ چون با وجود گسترش و توسعه 2 کیلومتری شهر در راستای شرق، جنوب و غرب شهر، هیچ مدرسه و مکان آموزشی ساخته نشده است! 
او با اشاره به وضع نابسامان مدارس شبانه روزی گفت: مدارس شبانه روزی نه تنها توسعه پیدا نکرده، بلکه سال به سال از نظر کیفی نیز تنزل یافته و موجب بالا رفتن آمار و میزان ترک تحصیل شده است. 
این فعال صنفی معلمان گفت: باید به این موضوع مهم توجه داشته باشیم که اکنون خوابگاه‌های شبانه روزی داریم که یک پسربچه سال اول راهنمایی با یک جوان 18 ساله پیش‌دانشگاهی در یک خوابگاه هستند. و قطعا بحث روانی این موضوع عواقبی به‌دنبال خواهد داشت. 
عضو هیات موسس کانون صنفی معلمان استان کردستان اظهار کرد: برخلاف 5 – 6 سال گذشته، پارسال قدم‌هایی برای بهتر شدنِ سرانه آموزشی برداشته شد، اما عملاً تمام مدیران همچنان مجبور هستند با پول اولیای دانش‌آموزان مدارس را اداره کنند. 
او گفت: مدیران مدارس با لطایف الحیل و شیوه‌های مختلف از اولیا پول دریافت می‌کنند تا از پس هزینه‌های اداره مدارس بر آیند. در واقع اکنون عملاً مدارس با پول خانواده دانش آموزان اداره می‌شود. اگر یک مدیر بخواهد با سرانه اختصاصی، مدرسه را اداره کند، باید ماه دوم مدرسه را تعطیل کند؛ چراکه سرانه آموزشیِ کنونی نمی‌تواند حتی هزینه‌های یک ماه آب و برق مدارس را پوشش بدهد، چه برسد به سایر هزینه‌ها!
 

کلمات کلیدی
shareاشتراک گذاری

نظرات شما